Welk weerbericht is het betrouwbaarst?

Er zijn vele websites met weerberichten. En daarnaast zijn er verschillende weerberichten op TV en in kranten te zien.

De voorspellingen van verschillende daarvan zijn niet helemaal hetzelfde.

Ik vroeg me af of bekend is welke het vaakst gelijk heeft.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.3K
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik kijk zelf gewoon op www.knmi.nl
Lijkt mij de meest betrouwbare, weerberichten, direct van de bron.

Antwoorden (3)

Online vind ik "Wunderground" erg goed. Ze refreshen om het half uur en je kunt per plaats het weerbericht opvragen:

http://www.wunderground.com/q/zmw:00000.1.06344
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En blijkt het weer achteraf vaak ook overeen te komen met wat men daar voorspeld had?
Kassa heeft dit een paar jaar geleden een tijdje bijgehouden en vergeleken. Daaruit bleek de weersverwachting van RTL het beste te zijn. Het is wel bijna 5 jaar geleden ondertussen, dus misschien is het nu wel heel anders, maar ik heb nog geen recentere gevonden.

"Kassa: RTL heeft meest betrouwbare weersverwachting

Het VARA-programma Kassa onderzocht welke Nederlandse tv-zender of website de meest betrouwbare weersverwachting maakt. Het programma onderzocht over een langere periode de weersverwachting van NOS, RTL, SBS, Weeronline.nl en Weer.nl en keek naar de korte èn lange termijnvoorspelling. RTL scoorde in beide categoriën het hoogst.
Lees verder >>
De verwachtingen voor midden-Nederland werden genoteerd voor zowel de korte als de lange termijn. Deze verwachtingen werden vergeleken met de daadwerkelijke situatie, een of meerdere dagen later. Er is alleen gekeken naar een gepresenteerd weerbericht.

NOS, RTL, SBS, Weeronline.nl en Weer.nl maken allemaal zelf hun weersverwachting. Dat wordt dus niet kant-en-klaar aangeleverd. Wel baseren ze zich voor een deel op dezelfde weersgegevens en –modellen van diverse officiële weersstations (o.a. KNMI, MeteoConsult, Weather News International en Wereld Meteorologische Organisatie). De verwerking en interpretatie is verder helemaal van de weerzenders/sites zelf waarbij kennis en ervaring een rol rol spelen.

Uit het onderzoek is gebleken dat de weermannen en -vrouwen het in veel gevallen bij het juiste eind hadden, maar dat er toch verschillen onderling waren. Zo bleek de ene zender “natte sneeuw” te voorspellen voor de volgende dag, terwijl anderen het hielden bij “af en toe zon en droog”. Het bleef uiteindelijk ook droog met af en toe zon aldus het VARA-programma.
Ook bleken er verschillen te zijn in de korte- en lange termijnverwachtingen. Zo scoorden weeronline.nl en weer.nl beter met hun verwachting voor de lange termijn. SBS en NOS juist weer iets beter bij de verwachting voor de volgende dag."

Toegevoegd na 2 minuten:
Hier kan je het tv-fragment bekijken: http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/fragment/superstorm-of-niet-en-de-beste-weersvoorspellers/speel/1/

Toegevoegd na 5 minuten:
Toch een recentere gevonden, uit 2011, maar van wel maar 3 weerbureaus:
"Planoloog Marco te Brömmelstroet, verbonden aan het Amsterdam Institute for Social Science Research (AISSR) van de Universiteit van Amsterdam (UvA), deed onderzoek naar temperatuurverwachtingen en daaruit is Meteo Consult als beste naar voren gekomen."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ha, kijk. Onderzoek :-)
waar ik zelf altijd kijk, al jaren, is weeronline, buienradar pas sinds een week of wat (buienradar hoorde ik onlangs van iemand).

http://www.weeronline.nl/Europa/Nederland/Rotterdam/4057931
http://www.buienradar.nl/mijnbuienradar.aspx?x=316&y=377&id=1&naam=Rotterdam+Airport&size=1x