Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar en hoe moet ik kijken om de meeste vallende sterren te zien?

Ik weet dat er afgelopen nacht veel vallende sterren waren te zien, maar ik zag er bijna geen een. Deze nacht zijn er ook weer veel, maar hoe en waar moet ik kijken om er veel te zien?

Toegevoegd na 1 minuut:
En hoelaat zijn de meeste te zien?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Om de sterrenregen te kunnen zien, moet je op een donkere plek buiten de stad gaan staan en tussen twee en zes uur 's nachts in noordoostelijke richting kijken.

Ook mag het niet bewolkt zijn
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
U moet kijken naar het Oostnoordoosten.
Die foto is eigelijk de positie van vorige nacht maar veel verschil zal er niet zijn.
Via de link kan u de sterrenhemel zien zoals die was en nog moet komen door de dag uur en richting aan te geven.
Veel kijkplezier.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt het beste op een stretcher gaan liggen met je hoofd in de richting van een duidelijk sterrenbeeld zoals Pegasus (in het Zuidoosten) of de Zwaan (in het Zuidwesten). Blijf niet fixeren op één bepaalde ster maar dwaal met je blik in het rond door het gebied aan de hemel dat je hebt uitgekozen. De omgeving moet donker zijn zodat je de sterren goed ziet.
Hoewel Perseus, waar de meteoren vandaan lijken te komen, in het Noordoosten staat, is het niet nodig om juist in die richting te kijken. De sporen zijn daar erg kort door het perspectief. De Perseïden zijn gedurende enkele weken actief, dus het maakt niet zoveel uit of je nu de 11e of de 12e kijkt. De hele komende week kan nog. Van de maan hebben we ook geen last die komt pas laat in de nacht op en is < 24% verlicht.
In de nanacht is er een verhoogde kans op meteoren, doordat Perseus dan hoger aan de hemel staat. En ook omdat de draaiing van de aarde om z'n as dan meewerkt met de baanbeweging om meteoren te onderscheppen. In de avond is dat juist tegengesteld aan elkaar.
(Lees meer...)
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding