Frans van der Graaf schrijft op de website van de Sterrenwacht Mercurius over de hoogste luchtdruk ooit het volgende. De winterse hogedrukgebieden staan bekend om hun hoge luchtdrukwaarden. Vooral boven Siberië komt in de winter vaak een luchtdruk voor van meer dan 1050 hPa. Op 31 december 1968 maakte de plaats Agata in Siberië het wel erg bont met 1083,8 hPa ! Dit is tot nu toe nog steeds de hoogste luchtdrukwaarde herleid tot zeeniveau ooit ter wereld geregistreerd. De meeste huis-tuin-en-keuken barometers kunnen die waarde zelfs niet eens aangeven.

De Franse wikipedia meldt echter een nog hogere luchtdrukwaarde namelijk ---> PNM maximum : 1086,8 hPa, à Tosontsengel (Mongolie), le 20 janvier 2010.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Op 26 januari 1932 werd in De Bilt een luchtdruk gemeten van 1050,0 hPa, de hoogste druk ooit door het KNMI gemeten. De luchtdruk was toen enkele dagen achtereen extreem hoog: gemiddeld over 48 uur werd in De Bilt 1048 hPa berekend. Op 23 januari 1907 steeg de luchtdruk in De Bilt tot 1047,9 hPa en op 23 december 1962 werd 1047,8 hPa gemeten.
Dit alles binnen Nederland.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik weet niet wat het max. is ooit gemeten, maar bij ons op de duikers vereniging gaat het al ruim over de 300bar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga er vanuit dat je onder natuurlijke omstandigheden bedoeld.

De hoogste geregistreerde luchtdruk ooit gemeten op aarde is 1.085,7 hectopascal. Gemeten op 19 December 2001 te Tosontsengel (Mongolie)