Is er een ezelsbruggetje voor het bepalen van de windrichting op elk willekeurig moment?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik heb dus geen idee als ik buiten loop of ik dan moet zeggen Noord-Oost, West etc, hoe kan ik dit onthouden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.8K

Het beste antwoord

Daar zijn wel allerlei trucjes voor, maar die zijn natuurlijk niet "waterdicht". Het beste kun je een kompas meenemen als je op pad gaat ;)

Ook kun je letten op:
- Mos. Dat groeit meestal aan de schaduwkant van een boom of een rots. Op het noordelijk halfrond zal dat vaak aan de noordkant van de boom of rots zijn. Op het zuidelijk halfrond is dat de zuidkant.
- De zon. Die komt op in het oosten, en gaat onder in het westen. Als je je op het noordelijk halfrond bevindt, dan staat de zon rond het middaguur richting het zuiden, en als je je op het zuidelijk halfrond bevindt is dit andersom.

Toegevoegd na 7 minuten:
- De zon. Zet een stok van ongeveer 1 meter lang in de grond en kijk naar de schaduw van de stok. Markeer het het einde van de schaduw op de grond. Wacht een kwartier, en zet opnieuw een markering op de grond aan het einde van de schaduw. Trek een lijn tussen de twee markeerpunten. Trek dan een lijn haaks op de lijn die je net getrokken hebt. De kant van deze lijn in de richting van de stok wijst naar het noorden (zie illustratie bij bron 2).
- Kerken. Bij oude kerken staat de toegangsdeur meestal in het westen en het altaar in het oosten.
- Bomen. Schuine bomen wijzen meestal naar het noordoosten door de vele zuidwestenwinden.
- Nesten. Vogels bouwen hun nesten met de opening naar de zon, het zuiden dus.
- Schotelantennes. In Noord-Europa staan satellietschotels meestal gericht op het zuiden voor een optimale ontvangst.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor, die zon werkt prima.
Weet ik uit eigen ervaring.......+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
DAnk je , ik heb de afgelopen dagen terwijl ik aan het wandelen was, jouw "trucjes"gebruikt, en het werkte.
Het was ook heel leuk om te doen! Bedankt!! ++

Andere antwoorden (2)

In Nederland komt de wind heel vaak uit het noordwesten. Neem een zakdoek of sjaal en kijk welke kant hij opwaait; dat is dan het zuidoosten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch hebben we nu al weken wind uit het oosten...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of zuidwesten...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Heel vaak" schreef ik. Tel de dagen per jaar van wind uit andere richtingen maar eens op en leg die som maar eens naast het aantal dagen met noordwesten wind. Nou?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn inpandig balkon ligt op het zuidwesten maar er staat niet zo heel erg vaak wind op omdat de wind vaker uit het noordwesten komt.
Dat kan overdag met een gewoon klokje met een wijzerplaat.

Houdt je klokje horizontaal, richt de kleine wijzer naar de zon, het midden tussen de kleine wijzer en waar op de wijzerplaat 1 uur (2 uur tijdens de zomertijd) staat is het zuiden.

Zie voor meer handige tips de link.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je plaatje komt niet overeen met je tekst :(