kan het bliksemen tijdens sneeuwbuien?

als het zou kunnen ,zou door de bliksem niet een deel van de wolk opwarmen zodat het regen word en als hagel neerkomt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

In vrijwel iedere winter als er zeer koude poollucht, hoog in de atmosfeer, richting ons land stroomt, gaat deze zeer koude lucht, over het relatief warme noordzee water.
Hierdoor ontstaan vaak zware buien, die tot heel hoog stijgen. Tijdens dit proces ontstaat vaak ook onweer.
Dus kan het dan tijdens een fikse sneeuwbui ook onweren.
Bijna altijd is dit 'hoog' onweer, dus alleen in de wolken.
Ook in ze zomer zitten onweersbuien vaak heel hoog, tot wel boven de tien km., ook dan is het zo hoog 30 tot 40 graden onder nul.
Het is dus altijd zeer koud boven in een onweersbui.
En dat beetje bliksem warmt echt niets op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Waarom onweert het eigenlijk nooit als het sneeuwt?

Water en ijs spelen een belangrijke rol bij het scheiden van lading in de atmosfeer, aldus Iwan Holleman, onderzoeker bij het KNMI. 'De precieze details van dat proces kennen we nog niet. Maar we weten dat ijskristallen gemakkelijk elektronen verliezen en dat waterdruppels elektronen kunnen opnemen. Dat maakt dat ijskristalletjes bij voorkeur positief geladen zijn en waterdruppels negatief.'
Zolang positief en negatief geladen deeltjes dicht bij elkaar zitten, gebeurt er weinig. Maar de stromingen in de atmosfeer kunnen een scheiding van de lading veroorzaken. Onweer ontstaat namelijk vooral als er veel warme lucht opstijgt in de atmosfeer (thermiek). Die opstijgende lucht neemt de ijskristalletjes mee omhoog. De waterdruppels vallen als regen, aldus Holleman. 'Het resultaat is dat de positieve en negatieve ladingen gescheiden worden. Daardoor bouwt zich een spanningsverschil op in de atmosfeer.' Die spanning kan oplopen tot miljoenen volt. Uiteindelijk wordt het spanningsverschil zo hoog, dat de vonk overslaat.
Voor het ontstaan van onweer moet er dus tegelijk water en ijs in de atmosfeer zitten. 'Sneeuwvlokken zijn niets anders dan vallende ijskristalletjes. Als het zo koud is dat het sneeuwt, zit er geen water meer in de atmosfeer. Daardoor kan de lading niet gescheiden worden. Het onweert daarom vrijwel nooit als het sneeuwt.'
Onweer ontstaat vooral in de zomer. Dicht bij de grond warmt de lucht dan op door de zon. Doordat warme lucht stijgt, is er 's zomers veel thermiek. In de winter wordt soms lucht omhoog geduwd als een koufront botst tegen warmere lucht. 'Daardoor is er in de winter soms ook onweer'