Waarom topt men in Frankrijk twee derde van de mais?

Ik was in Frankrijk. Daar zag ik dat bij heel veel maisvelden telkens vier rijen mais getopt zijn, waarna twee rijen ongetopte mais volgen.

Waarom doet men dit?

Picture for question
9 maanden geleden
1.2K
tinus1969
9 maanden geleden
Een deel van het antwoord hier https://www.startpagina.nl/v/natuur/landbouw-veeteelt/vraag/568221/frankrijk-top-mais-gehaald/
tinus1969
9 maanden geleden
Maar in die vraag werd alle mais getopt. Ik vermoed dat hier een deel niet wordt getopt, juist om de kolven wel af te laten rijpen. Getopt is veevoer, ongetopt voor mensrn.
Cryofiel
9 maanden geleden
Ah, dank, dat verklaart al iets.

Maar waarom dan 2-4-2-4-2-4 (rijen hoog-laag) enzovoort? Waarom niet 200 hoog en 400 getopt? Dat oogst toch makkelijker?
Thecis
9 maanden geleden
Wellicht verdeling van voedingstoffen in de grond?
Inekez1
9 maanden geleden
De andere vraag (eerste reactie van tinus) lijkt op het eerste gezicht dezelfde vraag te zijn, maar is dat niet. Het handmatig toppen (of plukken) van de onrijpe kolven heeft inderdaad als doel om de rest van de plant beter of harder te laten groeien. Die kan dan worden geoogst als de plant zijn maximale lengte/volume heeft behaald. Zou de boer moeten wachten tot ook de kolven rijp genoeg zijn om mee te oogsten, dan is er grote kans op te warm en droog weer waardoor de gehele oogst verdord en er niks meer overblijft, ook geen bruikbare stengels en bladeren. Oogsten met kolven die nog lang niet rijp zijn, is ook geen optie. De maiskorrels zijn dan zo hard als kiezelstenen en zelfs als veevoer niet geschikt.

Antwoorden (1)

Om de maiskolven goed te kunnen laten rijpen, hebben ze veel zonlicht nodig. De maisplanten weten dat zelf ook en maken normaal gesproken alleen bloemen en dus maiskolven aan de bovenkant van de stengels, omdat er van de zijkant geen licht komt als daar allemaal andere planten omheen staan die net zo hoog zijn. Dan heb je dus 1 of hooguit 2 maiskolven per plant, op een lange stengel met onderaan nog nauwelijks groen blad.

De boer wil per hectare zoveel mogelijk maiskolven en ook zoveel mogelijk groen (stengels en blad). Door telkens een aantal rijen te toppen, ontwikkelen de getopte planten extra bladeren onderaan de plant. Ze hebben weliswaar minder stengel, maar de energie (suikers) en voedingsstoffen in de getopte planten zijn nauwelijks minder dan wanneer het hele veld voluit zou groeien. De getopte planten ontwikkelen geen maiskolven en steken extra energie in het groen. De niet-getopte planten krijgen nu meer zonlicht en ontwikkelen daardoor meer bladeren, meer maiskolven en de maiskolven krijgen veel meer uren zonlicht per dag waardoor ze goed kunnen rijpen en meer zetmeel en suikers bevatten. In totaal levert het de boer dus op deze manier veel meer op dan wanneer alle planten op volle hoogte zouden groeien en elkaars licht en ruimte beperken.

Overigens gaat het bij de maisoogst in Europa over het algemeen over snijmais of voedermais. Er zijn veel soorten mais. Wat in Nederland groeit, wordt als totale plant verhakseld en als veevoer verwerkt, zowel stengel, blad als maiskolf.

De suikermais die we in de supermarkt kopen, komt veelal uit andere delen van de wereld waar het nog warmer is dan in Frankrijk. De mais die gebruikt wordt voor de zetmeelproductie, kan wel uit Frankrijk komen.

Welke maissoort er op de foto staat weet ik niet. Misschien worden de kolven apart geoogst voor de zetmeelproductie, of de planten (de hoge en de lage) worden allemaal gezamenlijk geoogst en verhakseld tot veevoer, maar dan met een hogere opbrengst per hectare. Er komt dan niet alleen meer kilo's van het land, maar het voer is ook meer waard omdat er in verhouding meer suiker en zetmeel in zit.
9 maanden geleden
teusvh
8 maanden geleden
Dit is echt onjuist hoor. De pluimen bovenaan een maisplant zijn de mannelijke bloemen, de kolven (2 a 3 per plant) groeien langs de stengel. En die hebben ook perse géén direct zonlicht nodig. Wat ik kan bedenken, maar zeker weet ik het niet, is dat er met een tractor door het veld is gereden, waardoor de toppen (tijdelijk) zijn omgebogen. Kun je zien aan bandensporen tussen de rijen, maar dat terzijde. Bestrijdingsmiddelen zijn zelden nodig in mais, maar het kan ook zo zijn dat er vloeibare kustmest wordt opgebracht.