Waarom zie je varkens zelden scharrelen

Is er naast het aspect 'kosten' nog een reden waarom varkens zelden buiten rondscharrelen, maar vaak opgehokt zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.3K

Antwoorden (4)

De reden dat varkens binnen opgehokt worden is, dat de kostprijs daarmee laag gehouden kan worden.
Bovendien is het werk lichter dan wanneer je met scharrelvarkens werkt. Deze brengen hun tijd door op het land in kotten (de beer) en daar buiten in de modderpoel natuurlijk, de zeugen hebben ook een kot op het land waar ze al hun biggetjes krijgen en opvoeden.

Er zijn Boeren die al lang overstag willen gaan en hun landbouwbedrijf op willen geven en aan een mooie biologische kippenfarm willen beginnen. Dat gebeurt.

Andere boeren denken aan eindeloze melkplassen die in andere tijden gratisch naar Rusland werd vervoerd terwijl wij er gewoon voor moesten betalen en de boeren dus altijd verlies leden.... Deze boeren denken ook aan de opgedrongen hypotheek die ze kregen tegen hun zin want er moest uitgebreid worden : groter, groter, groter en het moest ook weer verdiend worden...en met dit allemaal in hun achterhoofd, zijn er steeds meer boeren die iets anders willen...

bron : BBC programma 'Jimmy's Farm' (is vriend van Jamie Oliver) en diverse Nederlandse reportages over boeren.

Toegevoegd na 33 minuten:
Jimmy's hele naam was Hoherty en de varkens waar het om ging : de Essex Pig. Het programma was in eerste instantie om de Essex Pig te redden.

Bron www.jimmysfarm.com,/shop/index/dfm/fa/shop/Category_ID/7

Toegevoegd na 6 uur:
Correctie : Jimmy's achternaam was Doherty!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En anders dan kosten is er dus geen reden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals bovengenoemd is geld het argument. echter, zijn er wel degelijk bedrijven waar de varkens (buiten) scharrelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Mind123 : Bij koeien/vee boeren is hetzelfde aan de gang, al jaren bijna geen koeien meer in de wei, want op stal is goedkoper en GEMAKKELIJKER... Dus dat vind ik toch twee redenen. Daarbij ook in ogenschouw nemend dat de leeftijd van de gemiddelde boer toeneemt. Als laatste bron : Boer zoekt vrouw (KRO) (You love it, or you hate it) met veel informatie : laatste serie boer Richard met net over de grens in Duitsland een 'koeien- fabriek' en ja @mind 123 dat is nou een typisch voorbeeld van "te hoge kosten zijn de reden" of misschien liever in dit geval "te hoge winstmarges zijn de reden...".

Ik hoop dat ik een beetje geholpen heb. @Lizzzy : er zijn zeker bedrijven met dieren buiten : de biologische boer die het wel prettig/fijn/nuttig/beter en niet te duur vindt om zó te boeren, gelukkig!
Mede door de stankoverlast waar omwonenden over klagen. Mensen hebben het graag over dierenleed (ik bedoel nu niemand persoonlijk hier) tot ze een varken ruiken. dieren ruiken nou eenmaal niet naar parfum.

een varken wat niet beweegt of weinig beweegt wordt ook vetter, je hoeft de dieren niet echt op te voeden want ze lopen niet los.

veel gemak en hebzucht dus. En op een of andere manier heeft een kuiken meer aaibaarheid dan een big. Dus daar hoor je het meest over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat het gewoon veel te duur is.
Als je als varkenshouder geld wil verdienen,,moet je omzet maken.
Dus de varkens binnen houden.
Laat je echter je varkens buiten scharrelen,,dan haal je veel minder omzet.

En je hebt veel meer werk,,dus weer kosten.

Een andere reden is ,,ruimte .
Iedere varkenshouder heeft wel ruimte.
Maar als je varkens houdt om van te leven moet je wel een paar hectare om je varkensstal hebben liggen.

Ik kom van de boerderij.
Wij hadden vroeger fokzeugen.
Deze gingen 2x per dag naar buiten,en o wat waren ze blij.
Ze wisten zelf de weg naar buiten,,en terug naar hun hok.
Het as hun uitje elke dag weer.
En dat wisten ze.

Tegenwoordig zie je dit nog zelden.
Kosten.
Daar draait alles om.
Kosten ten kosten van de dieren.
Droevig maar waar.
Bron eigen ervaring
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kortgeleden haalde een biologische boer het nieuws: al zijn varkens werden buitenvarkens,met elk dier een eigen vaste schuilplek, ik geloof iets dat er uit zag als een soort schuttersputje met betonnen dakje. Je had ze moeten zien rennen! Fantastisch.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@buziau : weet je misschien nog welk programma en in welke provincie/stad dit het nieuws haalde ? Zou het graag zien!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@eef : dat vergat ik : ruimte/land/are's ! kapitaal + werk + land dat is de basis en dan nog vee of landbouw... vergeet ik nog iets ? ja de boer natuurlijk die het werk verzet en z'n vrouw, de onmisbare boerin, die heel veel werk (als onbetaalde knecht verzet) en de boerderij niet te vergeten.
Alle andere antwoorden geven de juiste redenen waarom in Nederland varkens niet (of zeer zelden, beter gezegd) mogen scharrelen. Van mij krijg je het omgekeerde bewijs: in Spanje is er een zeer bijzondere ras: het "ibérico" varken ("ibérico" refereert naar de naam van het Iberische schiereiland in de tijd van vóór de Romeinen)
De ibérico varkens scharrelen vrijwel het hele jaar rond in grote 'fincas', en eten gras en eikels, waardoor ze stevige spieren hebben, maar vooral en enorm dikke vetlaag met vrijwel dezelfde -gezonde- samenstelling als de eikels die ze eten.
Met deze varkens kan je dan de aller-, allerlekkerste vlees en vleeswaren maken, en deze tegen astronomische prijzen verkopen. Bij voorbeeld, de serrano ham die je ermee maakt wordt tot 2 jaar gerijpt in een grot, en van de allerduurste soorten moet je zomaar ca. €500 per kilo betalen.
Dat loont!
Maar als de Hollandse boer slechts centen (!) krijgt voor elk kilo smaakloos vlees... tja, dan blijft niets anders over dan de varkens binnenhouden en voer geven op basis van sojabonen afkomstig uit de voormalige Amazone gebied.
De keuze wordt niet door de boer gemaakt, maar door de consument, onthoud dat!