Is meranti giftig?

Kan ik het zaagsel van het kozijnen maken gewoon in het kippenhok gooien?

een jaar geleden
2.6K
Antoni
een jaar geleden
@teusvh, dat is niet zo maar te zeggen. Onder de verzamelnaam 'meranti' vallen meer dan negentig boomsoorten (afkomstig uit Zuidoost-Azië). Verder is het van belang of en hoe het hout is bewerkt.

Antwoorden (1)

Ja. Stof van hardhout is sinds 1998 in Nederland en Europa geclassificeerd als een kankerverwekkende stof. Het kan long- en neuskanker veroorzaken bij langdurige blootstelling aan mensen, dus voor kippen zal het ook niet gezond zijn.
Daarnaast kan meranti kan soms chemisch bewerkt zijn.
Zinvolle toevoeging KeesWim: er m.i. verschil tussen houtstof en zaagsel. Houtstof zweeft door de lucht en kan worden ingeademd en is zodoende mogelijk kankerverwekkend. Met zaagsel zal het zo’n vaart niet lopen.
.
Het door kippen pikken in chemisch bewerkte meranti is natuurlijk wel ongezond.
Toegevoegd op 25 september 2022 06:15: tekst
een jaar geleden