in kop noordholland zag ik dat boeren grote rechthoekige percelen onder water zetten nu. wat zou daar bedoeling van kunnen zijn?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
10.2K

Het beste antwoord

daar krijgen ze subsidie voor dat is voor de winter trek vogels.
die kwamen origineel naar nederland overwinteren of maken een winter stop ... maaaar we zijn druk geweest natuur af te pakken in de laatste eeuwen.

dus nu krijgen boeren geld voor het onderwater zetten van hun land voor trekvogels/overwinteraars

Toegevoegd na 1 dag:
de bronnen van @Broodjeei vermelde ook nog dat soms land onderwater gezet word om af te komen van sommige beestjes
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
bron?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik weet niet waar shabti deze info vandaan heeft, maar ik zag wel een aantal links op internet waar info op stond over het onder water zetten van weilanden. Hier zijn 3 links: www.vakantie-julianadorpaanzee.nl/zien/bollenvelden (einde van het artikel), www.rijnmond.nl/nieuws/155559/Boer-zet-land-onder-water-tegen-nare-beestjes
nl.wikipedia.org/wiki/inundatie (bij kopje algemeen: 3e voorbeeld)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
dit bovenste antwoord is flauwekul dit onder water zetten gebeurt bij bollenvelden om het bollen aaltje te doden wat schadelijk is voor het volgende jaar of gewas
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De provincie Friesland stelde geld beschikbaar om de weidevogels te beschermen tegen de extreme droogte. Sommige boeren pompten water uit de sloot en lieten gedeelten van hun percelen onderlopen. Het geld was alleen bedoeld voor boeren die konden aantonen dat ze inkomsten misliepen.
Door de extreme droogte liepen de weidevogels gevaar, doordat de grond te hard was konden zij moeilijk aan voldoende voedsel komen. Dat was tijdens de extreme droogte van het jaar 2011 bij een paar boeren in Friesland en in Groningen. Het onderwater zetten van de rechthoekige percelen in Noord-Holland gedurende vier maanden is vooral om de bollenteelt te beschermen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"dus nu krijgen boeren geld voor het onderwater zetten van hun land voor trekvogels/ overwinteraars" Dat van die trekvogels klopt, maar niet in Noord-Holland, maar aan de monding van de rivier Oued Loukkos bij Larache (Marokko) omdat de zoutpannen drooggevallen zijn.
GREPOM wil ook de drooggevallen zoutpannen in Frankrijk, Spanje, Portugal en Tunesië herstellen, dus onder water zetten zodat de trekvogels er weer terecht kunnen.
En geen enkele boer krijgt daar geld voor. GREPOM is een Marokkaanse vogelbescherminsorganisatie.

Andere antwoorden (1)

Wat de boeren doen in Noord-Holland heet inundatie.
Inundatie (of onderwaterzetting, uit het Latijnse inundare: overstromen) is het opzettelijk onder water zetten van een gebied.
In de landbouw kan het land zes tot acht weken onder water worden gezet voor de bestrijding van een aantal aaltjessoorten, maar ook schimmels en enkele onkruidsoorten. Hierdoor hoeven de telers minder gebruik te maken van chemische bestrijdingsmiddelen.

Toegevoegd na 12 minuten:
Enige jaren geleden kwam een bloembollenteler op de gedachten om zijn grond onder water te zetten. Dit was naar aanleiding van het feit dat, nadat in 1944 de Wieringermeer onder was gezet, er een aantal jaren zonder problemen met ziekten gewassen geteeld konden worden. De teler had problemen met enkele ziekten die in de grond voor kwamen. Omdat hij veel gewassen teelde die kleine bolletjes gaven viel er veel door de rooimachine heen waardoor hij het volgende jaar met veel opslag te maken kreeg. Als hij in staat zou zijn om deze opslag te vernietegen d.m.v. onder water zetten (inunderen) zou de druk van de ziekten ook af kunnen nemen. Een zeer milieu vriendelijke manier van ziekten bestrijding dus. Om deze reden is het onder water zetten van bloembollen gronden tot stand gekomen.
http://julianadorp-parelvandekop.com/bloemboll/bollenwe.htm