Hoe hoog komt een tomatenplant?

Ik heb 2 tomaten planten staan. Maar ik zou niet weten hoe groot dat kan worden.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
17.7K

Antwoorden (3)

Doorgaans worden ze buiten niet hoger dan 1 a 1,5 meter. In de kas kunnen ze wel 2 tot 3 keer zo groot worden (onder de meest ideale omstandigheden).
5 jaar geleden
Reddie
5 jaar geleden
Plus.
Als je de plant verticaal wilt laten groeien zul je verticaal een "klim"touw moeten spannen.
Om de ca. 30 cm moet je de plant er dan een slag omheen draaien.
Dat doet de tomatenplant namelijk niet zelf. Het is geen klimplant.
In de hoogte wordt een tomaat 1 a 1,5 meter. Sommige rassen worden hoger, andere (veel) kleiner. Daar zit dus nogal wat verschil in.
In de breedte kan een tomaat ook ver uitdijen, als je er niets aan snoeit. Kan ook zomaar meer dan een meter zijn.
Als je 'm zondermeer laat groeien wordt het dus een flinke struik, maar waarschijnlijk met weinig rijpe tomaten. Het best kun je 1 of twee toppen laten zitten, en alle andere uitlopers (in de oksels van de bladeren) met je nagel afknippen zodra ze pakweg 3 cm zijn. En zodra er 4 of 6 trossen in wording zijn (per uitloper) ook de top eruit knijpen.
Telers noemen dat 'dieven', omdat de vele zijtakken die energie c.q. groeikracht van de plant vragen die je in de tomaten wilt hebben.
Zet er wel een paar stokken bij, en bind de plant daaraan vast. Zonder steun komen je tomaten op de grond te liggen, en dan gaan ze rotten nog voor ze rijp zijn.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Kan je een tomatenplanten ook kort houden? En hoe doe je dat?
teusvh
5 jaar geleden
Je kunt de top eruit knippen zodra je vindt dat-ie hoog genoeg is.
Dat betekent dat de trossen die er al aan hangen veel voeding krijgen, maar ook dat er geen nieuwe trossen meer zullen groeien.
Heb je de tomaten buiten staan en heb je op tijd geplant, dan zitten er nu aan de onderste tros al flink wat tomaten. Laat dan max. maal 3 bloemtrosjes aan de plant zitten+ een blad boven de bovenste bloemtros en haal de kop er uit
De plant is dan ruim een meter hoog en kan door het toppen niet hoger meer worden.
Heb je ze wat later geplant, en zitten er nog geen tomaten aan de onderste tros, dan laat je geen drie maar slechts 2 bloemtrossen zitten + 1 blad en de toppen er uit.
De plant is dan een cm of 80 hoog en kan niet hoger worden.

Ga je niet toppen dan krijg je wel meer tomaten en kan de plant wel 2 m hoog worden, maar veel tomaten worden dan niet rijp.

Er zij natuurlijk zeer veel soorten tomaten die hoger of lager kunnen blijven, sommige zelfs maar 40 cm.