waarom groeit een plant die je suikerwater geeft, sneller dan het plantje met water?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
31.9K
Reddie
6 jaar geleden
Deze conclusie is volstrekt onjuist.
Een plantje kan absoluut niets met suiker.

Antwoorden (2)

Het plantje met suikerwater groeit sneller omdat het suiker wat in het water zit een voedingsbron is voor het plantje.

Normaal maakt het plantje zelf zijn suiker dat word ook wel fotosynthese genoemd. Maar als je het plantje zelf nog wat extra suiker geeft kan het plantje in plaats van fotosynthese de tijd gebruiken om te ontwikkelen.

Hopelijk heb ik u een beetje opgeklaard met u vraag

Groetjes,
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Reddie
6 jaar geleden
Volstrekt onjuist.
Een plantje kan helemaal niets met suiker.
De stelling klopt niet.
Ik denk dat het zelfs niet goed is voor de planten om er kunstmatige suiker aan toe te voegen. Indien je water met suiker alleen aan je planten zou toevoegen, verstoor je daarmee de evenwichstverhouding en de pH waarde van de grond wordt verstoord en daarmee ook de schimmels en bacteriën die in de grond zitten. Op die manier kweek je zelfs bacteriën en schimmels in de grond! Vooral schimmels zijn gek op suiker!

Door de suiker kan de plant ook minder water opnemen. De suikermolecuul zou ook te groot zijn om door de vliesjes rond de wortel door te dringen. Alleen de grond raakt dus versuikerd. Suiker gaat ook gisten dus het lijkt mij niet goed om te doen!

Nee, planten hebben geen suikers nodig om te groeien, integendeel zelfs, ze maken zelf suikers aan.

De osmotische waarde van het water wordt door de suiker ook te hoog en belet veel planten zelfs om nog water op te nemen. Een kruidachtige plant als bijv. tuinkers zal zelfs verdrogen omdat hij geen water meer kan opnemen vanwege de hoge osmotische waarde die is ontstaan.
Een plant zal zijn eigen glucose aanmaken door fotosynthese. Hiervoor heb je gewoon water nodig. Krijgt hij geen water meer dan zal hij ook niet meer groeien.

Het is echter geen slecht idee om wat suiker als conserveermiddel toe te voegen aan bloemen die in een vaas staan. Suiker heeft een antibacteriële werking en kan ervoor zorgen dat de bloemen niet besmet worden. Fresia's bijv. gaan er heerlijk van geuren!
6 jaar geleden
Reddie
6 jaar geleden
Plus. De stelling is onzin.