Zijn schapen in een kudde altijd vrouwtjes op de lammetjes na?

Ik ben serieus nieuwsgierig. En lammetjes zijn toch mannetjes en vrouwtjes dus vandaar de vraag.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (1)

Ik heb zelf weinig ervaring met schapen houden en met schaapskuddes nog minder, maar voor zover ik weet en kan nagaan op internet letten schapenhouders wel scherp op welke ram de voortplanting bij hun schapen voor zijn rekening neemt. Ze selecteren daar de naar hun mening meest geschikte ram voor. Een ram kan niet meer dan 50 ooien dekken dus in grotere kudden zullen meerdere dekrammen rondlopen maar bij de meeste schaapskudden zal maar 1 volwassen ram lopen, althans in de bronsttijd. Voor die tijd zullen rammen die men niet voor de fok wil gebruiken dus uit de kudde worden verwijderd en het merendeel van het lamsvlees dat in de handel terecht komt zal dan ook wel afkomstig zijn van lammeren van het mannelijk geslacht.