Zijn er landen waar 2 of drie tarwe/mais/aardappel oogsten per jaar zijn?

In Nederland worden die producten meestal ergens in de zomer geoogst. Maar zijn er landen die door hun andere klimaat veel meer oogsten per jaar hebben. Zo ja welke landen?

7.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als die er al zijn, dan vermoed ik dat het om andere gewassen zal gaan. Maar de meeste landen kennen toch wel seizoenen, of het er nu vier zijn zoals hier, of twee zoals in de tropen (nat en droog).
Anderzijds zijn er genoeg gewassen in mijn moestuin die ik vier, vijf keer per jaar kan oogsten. Kwestie van niet alles tegelijk planten. Maar of dat op grote schaal ook zou lonen ??
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
oogst je dan van dezelfde plaats 2 keer, of zaai je iedere week een paar slaplantjes of spinazie, en oogst je dat na een aantal weken meerdere keren, maar dan van een andere plaats?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Beiden. Courgettes, tomaten enz. kun je lange tijd achter elkaar blijven plukken van de zelfde struik, net als sla, andere zaai je met tussen pozen op verschillende plekken. Er zijn ook dingen die zo snel groeien, zoals radijs, dat je ze meerdere keren op dezelfde plek achter elkaar kan zaaien.

Antwoorden (4)

Tarwe, mais en aardappelen zijn gewassen van de gematigde klimaatzones en daar is het niet mogelijk om meerdere oogsten te telen omdat het klimaat het niet toelaat.
Voor meerdere oogsten moet je kijken naar (sub-)tropische klimaatzones en hoewel er waarschijnlijk meerdere gewassen voor in aanmerkingen komen voor meerdere teelten per jaar maar ken ik alleen rijst als een gewas dat ook echt op structurele wijze gebeurt. En in zuid oost-Azie wordt 2 of 3 teelten per jaar gerealiseerd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In ons land hebben landbouwgewassen, het voorjaar en de zomer nodig om te kunnen groeien/oogsten.
Dus eerst het koude voorjaar, waar gewassen niet boven maar juist onder de grond groeien ( wortels).
Daarna warmer weer in het einde voorjaar, zodat ze zowel onder als boven de grond gaan groeien.
Hierna de zomer om tot bloei/ groei te komen.
Daarna het einde van ze zomer, begin herfst om geoogst te worden.
Dat alles is maar eenmaal per jaar mogelijk.
Het is maar 1x per jaar voorjaar en de tijd binnen een groeiseizoen is gewoon te kort voor een tweede ronde.

Toegevoegd na 1 minuut:
Alleen in tropische landen zijn 2 tot 3 maal een oogst mogelijk, maar dat zijn geen gewassen die wij hier kweken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Tropische landen hebben het hele jaar door een groeiseizoen, dus 12 maanden per jaar, wij hooguit 7 maanden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Soms is het in Nederland mogelijk om 2 gewassen in 1 seizoen te telen, je moet dan denken aan bijvoorbeeld vroege aardappelen die onder doek worden geteeld om zo de start te vervroegen, hierna kan dan een 2e gewas als bijvoorbeeld spinazie worden geteeld, je praat dan over gewassen met een kortere teeltperiode dan normale aardappelen, of bijvoorbeeld granen of bieten.

Deze vroege aardappelen laat men ook niet uitgroeien en afrijpen, maar laat men vervroegd afsterven door het loof te vernietigen, of door ze zogenaamd groen te rooien.

2 keer aardappelen in één seizoen verbouwen is sowieso niet erg handig, het is beter om één keer per 3 jaar aardappelen op hetzelfde perceel te telen, in verband met het aardappelcystenaaltje, die aardappelmoeheid veroorzaakt. Dit aaltje is een aardappel als waardplant nodig, dwz als er aardappelen worden geteeld kan het aaltje zich vermeerderen, en hoe meer aaltjes er in de grond zitten, hoe lager de opbrengst zal zijn.

Door één a twee jaar geen aardappelen te telen zullen de aaltjes weer sterven
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Thailand.....