wat is de regelgeving bij varkensboerderijen?

Toegevoegd na 19 uur:
Het gaat vooral om de eisen waar de hokken aan moeten voldoen. Bijvoorbeeld: hoe groot moeten de hokken zijn? Hoeveel varkens mogen er samen in een hok zitten? etc.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://lmgtfy.com/?q=regelgeving+varkenshouderij http://www.vwa.nl/onderwerpen/regels-voor-ondernemers-dier/dossier/varkens http://www.levendehave.nl/kennisbank/varkens/regelgeving-varkens
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op welke regelgeving doel je?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Precies, probeer je vraag duidelijker te omschrijven
regelgeving voor huisvesting, omgang met dieren, of wat wil je weten?

Antwoorden (1)

Ik neem aan dat je met je vraag bedoelt "... anders dan voor wie geen varkens houdt", want alle normale regelgeving geldt ook in een varkensboerderij.

De specifieke regels die daar gelden zijn zeer uitgebreid, complex en vooral héééél veel. Het is haast onmogelijk om ALLES op te sommen, laat maar staan in details te gaan, maar op de site van de NVWA, de aangewezen toezichthouder in varkensboerderijen, kan je een zeer compleet overzicht vinden met links naar wetgeving en andere interessante zaken. Zie link onderaan.

Heel veel staat geregeld in de Wet Dieren, die op z'n beurt doorverwijst naar andere regels en reglementen, beschikkingen, algemene maatregelen van bestuur, en ook naar Europese wetgeving, die in Nederland wordt geïmplementeerd via (o.a.) de reeds genoemde Wet Dieren.

in ieder geval de regels betreffen (onder andere) welzijn van de dieren (oppervlakte, luchtkwaliteit, temperatuur, spelletjes beschikbaar stellen, schoonmaak, ongedierte bestrijding...), kwaliteit van het voer, registratie en identificatie van de varkens, gebruik van medicijnen of andere veterinaire middelen, milieu (afvoer van mest, van water, van kadavers, luchtvervuiling, overlast door stank...), transport van de dieren, omgaan met ziektes (sommige ziektes zijn meldingsplichtig, denk b.v. aan varkenspest of MKZ)...
Zoals gezegd, écht heel veel regels.

Daarnaast zou je ook kunnen raadplegen de site van de Gezondheidsdienst voor Dieren (de GD), een organisatie die samenwerkt met boeren en dierenartsen op allerlei aspecten rond het houden van dieren. Naast wetgeving, heb je daar heel veel nuttige tips, links en adressen.

Toegevoegd na 3 uur:
Naar aanleiding van de uitbreiding van je vraag, zie deze link:
https://mijn.rvo.nl/welzijnseisen-voor-varkens