Hoe is het mogelijk dat kerstomaatjes na 11 weken in de koelkast nog niet bedorven zijn?

Deze tomaatjes uit Spanje beginnen nu een beetje droger te worden maar willen niet bederven. Wat gebeurt er met ons voedsel?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

Als je zegt dat het kan, is omdat je het zelf hebt ervaren, neem ik aan.
11 weken is inderdaad heel erg lang, maar op zich zeker niet ondenkbaar.

Waarschijnlijk begint het bij je eigen keuken: als je opslag goed schoon is, de temperatuur goed geborgen is, voldoende ventilatie, je verschillende groente en fruit goed gescheiden zijn, geen andere bedorven producten hebt... dan heb je de basis gelegd. Gefeliciteerd, je bent geslaagd bij de test van de NVWA! ;-)

Deel twee zijn de tomaten zelf.
Groente en fruit krijgt vaak een zogenaamd 'postharvest' behandeling, met als doel de rijping af te remmen, en bederf (met name schimmels op ongesneden groente en fruit) tegen te gaan. Van cherry/kers tomaatjes weet ik dat er een aantal middelen zijn die toegestaan zijn. Of de teler deze heeft gebruikt is dan de volgende vraag.
Bij het oogsten, sorteren, verpakken, distributie, enz. ontstaan beschadigingen. Dat is funest voor tomaat! Als je tomaatjes 11 weken goed zijn gebleven dan is één ding zeker: al die processen zijn met de grootste zorg toegepast, anders hadden de tomaatjes het nooit gered, met of zonder antischimmel. Pluim voor je leverancier!
En dan nog iets: biologische groente is vaak langer houdbaar, gewoon omdat het vaak minder water bevat, maar vooral omdat de biologische rassen zichzelf moeten beschermen tegen insecten, schimmels, enz. Met andere woorden: ze bevatten van nature pesticiden van eigen makelij. Sommige soorten bio-groente zijn zelfs toxisch voor overgevoelige mensen! Zijn je onsterfelijke tomaatjes ook bio?
En de laatste reden is dat de rassen van groente en fruit die nu geteeld worden, allemaal geselecteerd zijn op uiterlijk, kleur, en houdbaarheid. Helaas niet op smaak (uitzonderingen buiten gelaten)

En dan weet hoe het mogelijk is dat je tomaatjes zo lang 'goed' blijven. De smaak zal waarschijnlijk enorm achteruit zijn gegaan, trouwens, heb je ze geproefd...?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En doorgaans wordt het flink onrijp geplukt; leg je het in de koelkast, dan beperk je die rijping nog verder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, inderdaad, dat was ik vergeten, bedankt vor de aanvulling!
Maar in dit geval was er beslist nog meer aan de hand, want de rijping van kerstomaatjes duurt geen 11 weken. In een kas, afhankelijk van temperatuur en licht, 1-2 weken, als ik me goed herinner.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hou me op de hoogte, ik ben reuze benieuwd!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze zijn meestal gekruist en gekruist en nog eens gekruist en geselecteerd op bewaarbaarheid en transporteerbaarheid: wat je in de winkel koopt is dan ook vrijwel altijd een flink onrijpe tomaat die knap hard is.
Ik koop meestal tomaten weken vooruit. Als ik ze nu koop en gebruik, smaken ze nergens naar, dus ik laat ze - buiten de koelkast! - liggen. Ze rijpen vanzelf, afhankelijk van soort en type kan dat 2 tot 6 weken duren. Tomaten die nog aan de tak zitten, blijven nog langer goed.
Niet te vergelijken met tomaten die je zelf kweekt en pas plukt als ze echt rijp zijn, die moet je direct eten (en wil je ook helemaal niet bewaren ;-)) Maar let maar eens op, er is veel groenvoer dat je tegenwoordig veel langer kunt bewaren dan vroeger. Helaas is veel tegenwoordig geselecteerd op bewaarbaarheid, en niet meer op smaak :-(