De vraag naar het waarom van het aantal tepels is een niet te beantwoorden vraag. Door evolutie is het zo gekomen.
We kunnen wel kijken hoe dat bij diverse zoogdieren is ontwikkeld.

-------- Uit: http://dier-en-natuur.infonu.nl/biologie/103091-twee-tepels-tussen-de-voorpoten-of-22-op-de-buik.html -------
Dat zoogdieren hun kroost zogen is geen nieuws. Het diertje drinkt de melk uit de tepel, speen of melkklier van zijn moeder. Het aantal tepels van een zoogdier is lastiger aan te geven.
Het varieert van twee tepels tot wel 22 tepels. Om per zoogdier ook nog eens de plek van de tepel aan te geven is de moeilijkste opgave.
De tepels hebben geen vaste vindplaats en bevinden zich tussen de voorpoten, op de buik of tussen de achterpoten.
En daarbij komen nog de verschillen tussen draagtijd en aantal nakomelingen. Is het gezin van de hamster al in 16 dagen gereed met gemiddeld acht baby's, doet de olifant bijna twee jaar over een nakomeling.

De tepel voor of achter
Bevestigen wij menselijke zoogdieren met de afwijkende plek van de tepels de regel? Schapen, paarden, koeien, giraffen hebben allen de tepels tussen de achterpoten. Hoewel koeien een uier met vier spenen hebben en paarden twee tepels hebben, bevinden zich beide zoogplaatsen achter.

In de link staat ook een schema over het aantal tepels per zoogdier en het aantal nakomelingen.
Het schema kan ik niet kopiëren, maar je kunt op de bron klikken.