Welke twee dieren worden het meest gebruikt voor de vleesindustrie?

Ik denk dat het rundvlees het meest geproduceerd wordt, maar ik weet niet of kippenvlees of varkensvlees op nummer twee komt. Heeft iemand hier een antwoord op?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

De volgende aantallen dieren worden in Nederland in de veehouderij gehouden
Rundvee 3879252
vleesrundvee 1201039
Varkens 12233649
Vleesvarkens 5873911
kippen 95273369
Vleeskuikens 43846343
in tonnen gewicht komt dat op
Rund 373531 Ton
Varken 1331731Ton
schaap 13002 Ton
eenhoevig 1872Ton
pluimvee 888575Ton

dus in aantal dieren Kippen en varkens
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Volgens mij is kip het meest gebruikt. Zijnde het goedkoopst. Denk daarbij ook aan het gebruik in kattenvoer bijvoorbeeld.
Daarna komt volgens mij het varken. Iets duurder, maar toch nog voordelig. En vooral smaakvol. Varkens kunnen met allerlei (en dus goedkope) voedingsmiddelen "smaak" aan hun vlees geven.
Runderen zijn qua dieet veel kieskeuriger. Door hun huidige eenzijdige voedingspatroon zit er aan rundvlees niet veel smaak. Darvoor moet je eigenlijk biologische "vrije uitloop" koeien hebben. En een biologische weide, met niet alleen één snelgroeiende grassoort, maar een diversiteit aan grassen en kruiden.
Door de hoge prijs van rundvlees zal dat uitsluitend als puur rundvlees voor menselijke consumptie gebruikt worden, en niet snel in andere (gemengde) produkten worden gebruikt.

Toegevoegd na 9 minuten:
De prijs van het vleed wordt vooral door twee factoren bepaald.
(1) De prijs van het voer.
(2) De produktieduur. Ofwel hoe lang je moet investeren voor je het geld er weer uit hebt.
Een (plof)kip betaalt zij investering als uit na een paar maanden.
Een varken met een half tot een heel jaar. Een koe doet er nog beduidend langer over om "slachtrijp" te worden.
Per kilo vlees moet je dus steeds meer rente betalen.
Deze beschouwing geldt als je de dieren puur als produktiemiddel beschouwt.
Als je het dier ook nog als levend wezen beschouwt, wordt het nog duurder, zoals in de biologische boerderij.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daar kwam ik ook op uit, plus:
http://www.vegetariers.nl/waarom-vegetarisch/voor-de-dieren/aantal-gegeten-dieren
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oke, kan ik hieruit dan concluderen dat rundvleesproductie het schadelijkst voor het milieu is, met als nummer twee varkensvlees en nummer drie kip? Aangezien de lengte van productieduur een positieve correlatie vertoont met impact op het milieu?