Waarom staan schapen vaak op een kluitje, tegen elkaar aan?

Bij ons in het park staan schapen te grazen. Ruimte is er voldoende, maar vaak staan ze bij een boom doodstil tegen elkaar aan, met hun kop naar beneden. Waarom doen ze dat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.8K

Antwoorden (1)

Schapen zijn kuddedieren. Ze gaan tegen elkaar staan omdat dat het veiligste is. Hun kop naar beneden is gewoon een ontspannen houding. Meestal zijn er wel een paar alert. Een boom geeft een klein beetje beschutting en veiligheid, tenminste één plekje vanwaar het gevaar niet kan komen.
Scholen vissen zwemmen ook dicht bij elkaar, ook dat geeft bescherming. Zelfde principe. Zelfs mensen gaan het liefst bij elkaar on de buurt staan, niet vlak bij elkaar maar wel in elkaars buurt. Gaan er twee lopen, dan schuift de rest vanzelf mee op. Kijk maar eens op een perron, als er nog steeds geen trein aankomt. Volstrekt natuurlijk en helemaal ingebakken gedrag!