Waarom zijn er zoveel koeien terwijl er maar zo weinig stieren zijn?

Is dit omdat de koeien alleen geschikt zijn om te grazen, omdat stieren te agressief zijn? Hopelijk weet iemand het antwoord?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.1K
Amadea
10 jaar geleden
Omdat mensen melk willen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Stieren zijn niet per definitie agressief.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En de stiertjes worden kalfsvlees . :(

Antwoorden (3)

Een koe geeft melk en produceert jonkies, en later ook vlees.
Een stier kan allen bevruchten, en is verder niet zo heel nuttig.
Er is meer vraag naar melk, en 1 stier kan zeer veel koeien bevruchten (zeker met inseminatie).
Dan heb je er niet veel nodig, kwestie van vraag en aanbod.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Een koe kan inderdaad 15 jaar worden. Maar melkkoeien worden na ongeveer 4 jaar al vermoord. Omdat ze dan letterlijk neervallen omdat ze emotioneel en fysiek gesloopt zijn.
er worden ongeveer net zo veel koeien als stieren geboren, de meeste stieren worden gebruikt voor het vlees en worden naar 1 a 2 jaar geslacht, de koeien leven langer (wel 15 jaar) en worden veel gebruikt voor melk productie
10 jaar geleden
Een goeie boer laat zijn koeien insemineren met sperma van een stier van het KI-station. KI staat voor kunstmatige inseminatie. En er zijn maar weinig van die stieren omdat één shot sperma voor honderden koeien wordt gebruikt. Dat betekent dat een boer zijn stierkalfjes verkoopt om geslacht te worden of dat ze in een stal vetgemest worden. Dan zijn ze ongeveer 1 jaar. En een koe wordt gemiddeld veel ouder. Daarom zie je ze zo weinig.