Wat kan ik het beste doen nu mijn papaverzaden niet meer kiemen?

Ik heb speciale papaverzaden gekocht, o.a. Danisch flag, Black Swan en Lilac Pompom. Die heb ik 4 weken geleden gezaaid (toen het nog niet zo warm was). . Ik heb ze in grote bakken gezaaid om ze apart te houden per soort. Helaas zijn ze niet gaan kiemen, terwijl andere papaverzaden wel zijn gaan kiemen. Wat kan ik het beste doen? Ze staan in de zon voor de ontkieming maar nu is het sowieso te warm voor ontkieming. Kan ik ze gewoon laten staan zodat ze volgend jaar alsnog gaan ontkiemen. Ik weet nl dat de kiemkracht van papavers vrij lang blijft bestaan.
Of moet ik de bakken meer in de schaduw neerzetten om misschien verbranding door de felle zon te voorkomen?
Heb een foto geplaatst, het gaas wat over de bakken ligt is ter voorkoming dat mijn katten in de ballen gaan..
Ballen = bakken :-)

Picture for question
10 maanden geleden
in: Flora
1K
Inekez1
10 maanden geleden
Papavers en bloembakken gaan niet goed samen. De planten ontwikkelen een lange penwortel. In een bak kan die wortel niet diep genoeg, gaat dan horizontaal over de bodem en met de eerste de beste regenbui blijft er vocht onderin de bak staan (ook als je gaatjes hebt geboord) en rot de wortel weg. Ook zonder regenbui belemmert de bodem van de bak de groei van de plant. Ik zou de bovenste laag grond met de zaden uit de bakken halen en een stukje tuin wat grond losharken en ze daar uitstrooien. Regelmatig sproeien en nu het zo warm is overdag afdekken met bijvoorbeeld karton. Dan droogt de grond en de zaden niet zo uit en kiemen de zaden mogelijk binnen een paar weken. Zo gauw het plantjes worden, licht water blijven geven, maar niet zoveel dat ze verdrinken of wegspoelen. Heel juni kun je nog prima papaver zaaien, dus geen reden om te wachten tot volgend jaar.
misslobe
10 maanden geleden
Oke, dat is ook een optie... ik hoop niet dat ik te laat ben en de zaadjes al verbrand zijn....
misslobe
10 maanden geleden
En ik denk ook op een plek waar de zon niet constant op ze brandt, toch? Ook al hebben ze de zon wel nodig om te kiemen natuurlijk. Op de plek die heb hebben ze smorgens even de zon en later op de middag. Wat denk je?
misslobe
10 maanden geleden
En zou ik misschien eerst even een koude periode geven (ergens gelezen) dat ze nodig hebben om te kunnen kiemen?Een week in de koelkast bv?
misslobe
10 maanden geleden
Ik heb ze nu in een 1 van onze 4 koele boeren schuren neergezet zodat ze niet meer branden in de zon. Laat ze er staan tot volgend jaar, kunnen ze er mooi overwinteren, leek mij het beste :-).

Het beste antwoord

Je kunt het beste nog een jaartje wachten.
Papavers hebben een periode van stratificeren nodig om te kunnen ontkiemen. Dat betekent dat ze eerst blootgesteld moeten worden aan kou of vorst, voordat ze zullen ontkiemen. Het is meestal veilig om papaverzaden in de vroege lente te zaaien, als er nog een goede kans op vorst is.
SimonV
10 maanden geleden
misslobe
10 maanden geleden
Dankje voor je reactie! Maar wat kan ik nu het beste doen? Ze laten staan of in de schaduw ergens neerzetten om te overwinteren?
SimonV
10 maanden geleden
In de felle zon kunnen de zaden verbranden of uitdrogen. Ik zou ze dus maar in de schaduw zetten.
misslobe
10 maanden geleden
Oke dankje ga ik dat doen.
misslobe
10 maanden geleden
Bedankt ook voor je link, daar heb ik zeker wat aan!