Kun je potgrond steriliseren in de magnetron?

Als je potgrond ergens koopt weet je niet altijd of dit gesteriliseerde potgrond is. Er kan dus "leven" in zitten wat je niet wil hebben, vooral niet als het kamerplanten betreft. Bij het steriliseren wordt de grond tot een bepaalde temperatuur verhit, maar ik vraag mij nu af of je oude potgrond (of nieuwe waarvan je de samenstelling niet weet) kunt steriliseren in de magnetron. Het lijkt mij dat je dan alle leven ook verhit en uitbant, maar heb geen idee of dat ook daadwerkelijk zo is. Heeft iemand dit al geprobeerd of weet wat de gevolgen zijn? Als de grond daarna waardeloos is schiet je er ook niet veel mee op.

een jaar geleden
in: Flora
4.7K
Amadea
een jaar geleden
Een fruitvliegje overleeft aanwezigheid in een magnetron. Dus wat betreft beestjes die kunnen vliegen en in potgrond zitten heeft het geen nut.

Antwoorden (3)

Kies een oven- of magnetronbestendige bak, bij voorkeur een schaal of bord.
Bevochtig de grond goed met water, maar het mag niet druipen.
Leg de aarde plat op de bak of bord.
Zet de plaat 5 à 10 minuten in de magnetron op de hoogste stand.
Laat de aarde goed afkoelen voordat u deze weer gebruikt.
Na sterilisatie kunnen witte wormen of larven op de grond verschijnen. Ze zijn zichtbaar geworden door de warmtebehandeling. Dit is geen probleem aangezien het ongedierte is gedood. De aarde kan worden gebruikt.
een jaar geleden
Magnetron werkt prima voor het kapot maken van eitjes van bv. rouwvarenmug, mugjes die je bij opkweken van planten niet in je aarde wilt hebben. Een beetje vochtig is al voldoende als je de grond in een niet gesloten plastic zak doet. Je bent de grond eigenlijk aan het stomen.
een jaar geleden
Nee, het is niet mogelijk om potgrond te steriliseren in de magnetron. Steriliseren van potgrond kan alleen met behulp van warmte, bijvoorbeeld door het verhitten in de oven.
9 maanden geleden