Geranium Rozanne kun je heel makkelijk vermeerderen door de pol (wortels) op te graven en in stukken te scheuren, snijden of steken met een spade. Dit doe je bij voorkeur in de herfst (of voorjaar), maar mijn ervaring is dat het ook in de zomer wel kan. Geef de plant goed water en wacht tot de grond goed vochtig is. Dan steek je met een scherpe spade een stuk van de plant af, gewoon van boven naar beneden door de wortels heen. Graaf het deel dat je wil verplanten uit met zoveel mogelijk aarde nog aan de kluit. Plant dat in een gat waarvan je ook van te voren de grond goed vochtig hebt gemaakt. Kuil bij de moederplant opvullen met vochtige grond.
Heb je een heel dik stuk wortel doormidden gestoken, als een knol die gedeeld is, dan is het extra belangrijk om goed water te geven. De plant verliest anders te veel vocht via de beschadigde wortels, in plaats dat het vocht opneemt uit de grond. De aarde moet echter niet doornat zijn, want dan rotten de wortels weg. Als de plant eenmaal goed is hersteld, kan een geranium vrij goed tegen droogte. Gaan de bladeren slap hangen na het verplanten, geen nood. Water geven, afwachten, dorre blaadjes wegknippen en er groeien vanzelf weer nieuwe.
een jaar geleden