Is het verstandig om wat vulzand te mengen met de aarde uit je moestuin (deze bestaat uit zandgrond)?

Ik ga namelijk wat tegels weghalen uit mijn tuin, en daaronder ligt dat vulzand. Dat wil ik dus verspreiden over de tuin. Ik heb ooit gehoord dat dit goed is, het maakt de grond luchtiger, en daardoor makkelijker voor de groei van wortels. Echter ik zit al op zandgrond....

een jaar geleden
in: Flora
2K
grasmaaier
een jaar geleden
Het lijkt mij dat de grond alleen luchtiger wordt als de zandkorrels van het vulzand groter zijn dan de zandkorrels van je moestuinzand. Anders maak je het juist minder luchtig.
Yaja
een jaar geleden
Bedankt voor jullie antwoorden! Ik zie ervan af.

Antwoorden (1)

Vulzand is "schraal" zand. D.w.z. er zitten (nagenoeg) geen meststoffen in voor planten. Vermengen met aarde in de moestuin kan wel, en is niet schadelijk. Afhankelijk van de voedingswaarden die je moestuinaarde heeft, zal je misschien meer compost of mest toe moeten voegen.
een jaar geleden