Als je de pitten van steenvruchten in een bloempot stopt krijg je dan planten?

Zo ja, hoe lang duurt dat dan? Ik heb niet het verlangen die vruchten te kweken want ik weet dat dat niet kan. Maar het lijkt me zo leuk als er iets gaat groeien uit die pitten.

4 jaar geleden
in: Flora
5.3K

Antwoorden (2)

Met een beetje geluk en geduld krijg je daar inderdaad plantjes uit.

Haal eerst het zaad uit het endocarp (de steen). Dat is het harde binnenste deel van de vrucht. De zaden moeten vervolgens eerst een koudeperiode doormaken, anders kunnen ze niet ontkiemen. Hiervoor laat je ze eerst 24 weken in water liggen. Daarna bewaar je ze in vochtig papier of in vochtig zand gedurende 3-4 maanden in de koelkast (of buiten als het winter is). Dat wordt stratificatie genoemd. Na deze koudebehandeling kunnen ze gezaaid worden.
Amadea
4 jaar geleden
Ja dat lukt zeker, maar er is verschil tussen diverse harde kern soorten. Een avocado is relatief gemakkelijk....je haalt de pit uit de vrucht, maakt hem goed schoon en spoel zolang tot het slijmerige laagje verwijderd is en de pit ruw aanvoelt.
Steek dan rondom in de boven- zijkant van de pit, in een schuine positie een paar cocktailprikkers. Hiermee kan je de pit op de rand van een smal glas laten rusten in een laagje water. De onderkant van de pit, dus het dikke gedeelte moet constant in het water blijven staan. Kijk regelmatig en vul altijd bij met water als er iets verdampt is.
Zet hem in de zon voor het raam, want hij moet op een warme plek staan. Maak de pit ook regelmatig, zo om de 3-4 dagen schoon omdat er een vies laagje zal ontstaan op de pit en dit kán ook schimmel zijn . Giet het oude water weg en neem weer vers water. Dit hele proces kan wel een maand of twee duren voor de pit uiteindelijk opengebarsten is en de slapende embryo binnenin klaar is om te ontwikkelen en er uit de opengescheurde pit aan de onderkant een wortel is verschenen. Als deze ong. 5 cm. groot is, kan je de prikkers eruit halen en de pit in de aarde zetten. Alleen de punt moet dan nog zichtbaar zijn en boven de aarde uitsteken. Hij moet dan veel water krijgen in een goed afloopbare pot en heeft ook zon nodig. Daarom is het voorjaar de beste tijd om te beginnen.Uiteindelijk krijg je dan al heel snel een hoge plant met ook groot blad. Bij mij werd hij zo hoog dat het hele raampje bedekt werd waar hij voor stond.

Kersenpitten hebben dan weer een koude periode nodig en het embryo in de pit rijpt in de winterperiode tijdens de rust. Maak de pitten goed schoon en verwijderer elk vleesdeeltje. Laat ze dan goed drogen en doe ze in een bakje of glazen potje met het deksel een los zittend dekseltje. Zet ze een maand of 3-3,5 in de koelkast . het beste op 5 graden C.
Rond januari leg je ze in een vochtig laagje (niet nat) papiersnippers of zand en zet ze tot het vroege voorjaar terug in de koeling. Na min. 2 maanden zaai je ze in een smalle gleuf i de grond. Houd de grond vochtig maar nooit té nat. Geef ook pas mest als de zaailingen 1 jaar oud zijn.

Het is vaak een kwestie van geluk....een achteloos weggegooide pruimenpit is in mijn tuin uitgegroeid tot een ware boom. De vruchten zijn echter oneetbaar...ze missen bestuiving.