Wat is het verschil tussen een aster en een madelief?

Deze 2 bloemen lijken heel erg op elkaar maar ik kan niet vinden of ze nou hetzelfde zijn of toch nog verschillend. Zijn het dezelfde bloemen en hebben ze alleen een andere naam of zit er verschil tussen?

2 jaar geleden
in: Flora
2.6K
Pieterke
2 jaar geleden
Een aster is bijna altijd groter dan een madeliefje. Een madeliefje is wit . Asters zijn er in vele kleuren

Antwoorden (2)

De bloemhoofdjes lijken op elkaar, vooral van het madeliefje en de witte aster-variëteiten. Beide horen tot de plantenfamilie Asteraceae, of de composietenfamilie, net als bijvoorbeeld de paardenbloem. Maar daar houden de overeenkomsten ook op.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Composietenfamilie

Madeliefjes zijn van het plantengeslacht Bellis (madeliefje = Bellis Perennis) en asters zijn van het geslacht Aster (heel veel variëteiten omdat het als sierplant wordt gekweekt, vermeerderd en doorontwikkeld).

Madeliefjes blijven heel laag, ze worden maximaal 15cm hoog. Per steeltje groeit 1 bloempje aan het uiteinde en de blaadjes zitten allemaal helemaal onder aan het steeltje, direct op de bodem.

Asters zijn er in veel verschillende soorten en maten en kleuren, maar groeien heel anders. Per plant zijn er meerdere stengels, per stengel meerdere blaadjes en ook meerdere bloempjes. De ene soort groeit wat bossiger dan de andere soort, maar geen enkele heeft een groeivorm zoals het madeliefje. De asters worden - afhankelijk van de soort - 20 tot 100 cm hoog.
2 jaar geleden
SimonV
2 jaar geleden
+ Wat een mooie vergelijking!
Asterbloemen zijn er in allerlei vormen en kleuren (geel-roze of geel-paars), terwijl madeliefjes meestal wit of geel zijn.

Asters groeien in trossen, terwijl madeliefjes een voor een aan een stengel groeien.

Asterblaadjes zijn puntig, terwijl madeliefblaadjes rond zijn.