Waar zitten de zaden van de Blauwe distel (of kruisdistel) en hoe kan ik de zaden oogsten?

Ik zag in een border bij ons in de stad een prachtige Blauwe distel. Die zou ik ook graag in mijn tuin hebben. Maar nu is even de vraag waar zitten precies de zaden. Ik vind er weinig over op internet. Heb wel gelezen dat ze een vorst over zich heen moeten krijgen om te kunnen kiemen.
Ik heb een paar uitgebloeide bloemen afgeknipt en die liggen nu op een blad. Maar weet even niet hoe ik ermee aan moet.
Heeft iemand verstand van deze prachtige sierdistel?

Picture for question
2 jaar geleden
in: Flora
7.5K
Amadea
2 jaar geleden
Dat heb je toch al gevraagd? Zie https://www.startpagina.nl/v/natuur/flora/vraag/697365/zaden-kruisdistel/
Rieneke1
2 jaar geleden
koudekiemers bewaar ik meestal een tijdje goed afgesloten in de vriezer.
misslobe
2 jaar geleden
Amanda, ik zie het nu pas, das dom.... ik werk met dementerenden.... met wie je omgaat wordt je besmet is een bekend 'gezegde' van mijn collega's :-)!
Dankje hoor!

Het beste antwoord

Laat de blauwe distel zo laat mogelijk staan (om het zaad te laten rijpen). De zaadkoppen worden meestal bruin. Snijd dan de hele zaadkop af, stop deze in een zak en laat deze een paar maanden drogen. Het mag geen gesloten zak zijn om rotting te voorkomen.
Na een paar maanden kun je de zak schudden en beginnen de zaden er vanzelf uit te vallen. Als dat niet het geval is, moet je de zaadkoppen voorzichtig pletten en wrijven.

De distel kan het hele jaar door worden gezaaid. Zaaien in zaaibakken met compost en licht afdekken. Zaden hebben mogelijk een koudeperiode nodig om de kiemrust te doorbreken en te laten ontkiemen.
SimonV