Wie moet ik informeren wanneer ik een zeldzame plant tegenkom die hier normaal niet groeit?

Ik heb een zeldzame kruisbestuiving gevonden namelijk de Viola x scabra (ruig × Maarts viooltje) in een regio waar deze nog niet bekend is (is alleen bekend in de achterhoek). Moet ik de gemeente informeren ivm grasmaaien? En moet ik nog meer mensen informeren?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Flora
2.3K

Antwoorden (1)

Voor het Ministerie van Economische Zaken en onder het toeziend oog van het Centraal Bureau voor de Statistiek organiseert Floron sinds 1998 het verzamelen van verspreidingsgegevens van wilde planten.
Je kunt je zeldzame plant daar melden:
https://www.floron.nl/meedoen/actualisering-groeiplaatsen-bijzondere-soorten
SimonV
3 jaar geleden
bamibal
3 jaar geleden
Het lijkt me dat de vraag meer gaat over of deze plant dusdanig zeldzaam is dat hij beschermd MOET worden. Het melden voor de leuk lijkt me niet relevant.