Wat is dit ? Het lijkt wel een eikel met kanker?

Het heeft een normaal hoedje, zoals een eikel. Maar de eikel zelf is totaal vervormd.
Of is het misschien helemaal gen eikel ?

Picture for question
LeonardN
4 jaar geleden
Ik wist even niet of ik wilde klikken, en een eikel met kanker wilde zien, gelukkig bedoelde je dit...
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
@LeonardN
De categorie is 'flora'...
VraagAntwoord66
4 jaar geleden
Ik vind het eerlijk gezegd ook een rare vraagstelling.

Het beste antwoord

We hebben hier te maken met een zogenaamde Andricus quercuscalicis, ofwel een knoppergalwesp. De vergroeiing wordt veroorzaakt doordat de knoppergalwesp haar eitjes legt op de rand van de eikel en het napje. De boom reageert hierop door het aanmaken van gal, en er ontstaat een galbult. Zodra de larve uit het eitje is gekropen, zal het zich tegoed doen aan het gal dat is aangemaakt door de boom.

Zie pagina 12 van dit document https://www.ivn.nl/sites/ivnn/files/natuurnabij-3-herfst_2013.pdf.
Het verschijnsel heet (dus) knoppergal.
Toegevoegd op 15 augustus 2019 16:19: tekst