Hoe lang kan een Amerikaanse eik veilig langs een weg staan?

Een 100 jaar oude Amerikaanse eik van de gemeente is op ons huis, auto etc. gevallen. Gemeente geeft aan niet aansprakelijk te zijn (eerder in de media overigens wel) omdat de boom aan de eisen voldoet en jaarlijks gecontroleerd werd. Is de gemeente toch aansprakelijk? Er zijn overigens diverse buurtbewoners die aangeven dat een aantal jaren, toen de weg geasfalteerd werd, de wortels onder het wegdek afgesneden zijn. Maar dat laatste weet ik niet zeker.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Flora
1.7K
crispy
4 jaar geleden
dat kan nooit in het algemeen beantwoord worden, omdat allerlei omstandigheden (ziekte, droogte, parasieten) hier invloed op hebben.
LeonardN
4 jaar geleden
De vraag die je hebt is eigenlijk: "Is de gemeente in dit specifieke geval aansprakelijk?"
En dat is lastig of eigenlijk niet te beantwoorden. Je zal dat naar een rechter moeten brengen.
Maar Nederlandse gemeentes luisteren niet heel goed naar wat een rechter zegt.
Ivana
4 jaar geleden
Wij hebben hier in het dorp een boomchirurg, die wordt in zulke gevallen geraadpleegd.
paulus811
4 jaar geleden
Dit is niet te beantwoorden. Bij een hevige storm kan een eik al na 1 jaar omwaaien terwijl onder ideale condities een boom honderden jaren oud kan worden.
walter
4 jaar geleden
Waardoor is de boom ongevallen? Storm? Of een andere oorzaak? Wij Nederlanders lijken streeds meer op Amerikanen met een schuldige willen aanwijzen. Gewoon 'pech hebben' kan ook in het leven en dan draai je zelf voor de kosten op.
paulus811
4 jaar geleden
Walter, heb jij enig idee hoe hoog de schade kan oplopen als er een boom op je huis en auto valt? Dat zou jij afdoen met 'pech'? Beetje naïef.

Antwoorden (1)

Theoretisch kan een Amerikaanse eik 400 jaar veilig langs de weg staan.
De gemeente hoeft niet aansprakelijk te zijn. Ondanks controles kunnen bomen omvallen.

De grondslag voor aansprakelijkheid is de onrechtmatige daad uit artikel 6:162 BW. Een arrest van het Hof Den Haag uit 2015 geeft weer welke omstandigheden een rol spelen:
“Vooropgesteld moet worden dat niet geheel kan worden uitgesloten dat bomen omwaaien. Op de gemeente rust als eigenaar van bomen een zorgplicht om het risico van omwaaien te beperken, en zij dient daartoe maatregelen te treffen die van haar als zorgvuldig handelend eigenaar redelijkerwijs mogen worden verlangd. Of de gemeente voldoende maatregelen heeft getroffen, hangt af van de concrete omstandigheden van het geval, en meer in het bijzonder van: de mate van waarschijnlijkheid dat een boom zal omwaaien en de kans dat daardoor ongevallen ontstaan, de aard en de ernst van de eventuele schade en de mate van bezwaarlijkheid en de gebruikelijkheid van de te nemen veiligheidsmaatregelen.”
Als de gemeente kan bewijzen dat zij haar zorgplicht ten aanzien van deze boom is nagekomen, is er geen grond voor aansprakelijkheid en is zij niet schadeplichtig.
SimonV