Wat is er aan de hand met mijn kamerplant?

Sinds een week of 4 zitten er bruine vlekken op sommige bladeren van mijn ‘Calathea compactstar’. Heeft iemand een idee wat het is en wat er tegen te doen is?

Picture for question
8 maanden geleden
in: Flora
Ritsuka
8 maanden geleden
Calatgea zijn dramaplanten, haha.
Kan te veel/weinig zon zijn, te veel/te weinig water.

Antwoorden (1)

Meest voor de hand liggende oorzaken van bruine bladranden
Hierbij dan even een overzicht met de meest voor de hand liggende oorzaken van bruine bladranden bij een Calathea. Vergeet niet dat het ook een combinatie kan zijn van meerdere factoren, bedenk dus goed waar jij denkt dat verbetering zit voor jouw plant en begin van daaruit met aanpassingen.

1 - Luchtvochtigheid is te laag
Calathea’s houden van een bijzonder hoge luchtvochtigheid, in de natuur ligt deze vaak boven de 90%, terwijl dit in huis vaak al stokt bij 50% en dat maakt veel verschil. Zeker in de winter als de kachel ook nog eens aan gaat, want dan zakt de luchtvochtigheid vaak nog verder weg. Alles behalve ideaal voor de Calathea en hier ligt voor de meeste mensen dan ook de grootste uitdaging. Je kunt ervoor kiezen om je Calathea 2 tot 3x per week ligt te benevelen met een plantspuit. Alternatief is om een luchtbevochtiger bij je plant te zetten. Op die manier verhoog je de luchtvochtigheid en verklein je de kans op bruine bladranden.

2 - De standplaats
Een Calathea staat het liefst een beetje in de schaduw, zet hem dus niet in een vensterbank bij het raam. De Calathea wordt daarom ook wel “Shadowplant” genoemd, stel hem dus nooit bloot aan direct zonlicht. Het beste is vaak een plekje wat verder van het raam af, houdt er wel rekening mee dat daglicht noodzakelijk is voor de plant. Sluit hem dus niet op in de kelderkast.

3 - Kalkarm water
In de natuur drinkt jouw Calathea geen kraanwater, ook bij de kweker krijgt hij dit niet. Kraanwater heeft als nadeel dat er wat kalk in zit en daar hebben sommige planten wat moeite mee, waaronder ook de Calathea. Het beste is om regenwater te gebruiken, al begrijp ik best dat het soms lastig kan zijn om dat op te vangen. Er is ook gedemineraliseerd water te koop, dit haal je gewoon bij de supermarkt en bevat geen kalk.

4 - De hoeveelheid water die je geeft
De meeste mensen geven water op basis van gevoel en ook dat zorgt voor de nodige problemen. De grond kan er heel droog uitzien aan de bovenkant, terwijl het onderin de pot nog kletsnat is. Sommige mensen geven ook te weinig water, al komt dit minder vaak voor. Beide kunnen ook bijdragen aan bruine bladranden. Mijn advies is dan ook om ten alle tijden gebruik te maken van een analoge vochtmeter. Meten is weten en voorkomt een hoop ellende.

5 - Voeding
Wanneer mensen zien dat het even wat minder gaat met hun Calathea, dan hebben ze vaak de neiging om extra water en plantenvoeding te gaan geven.
8 maanden geleden