Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Heb last van slakken, wat kan ik er tegen doen?

Ik heb 10 peper plantjes en 50 dalia's in de tuin staan vanaf april op 3 dalia's na is alles opgegeten door slakken heb slakken korrels gestrooid helpen niet.wat kan ik.nog meer doen ?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Flora
2.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

De enige slakkenkorrels die helpen zijn de blauwe aldehyde-korrels. Er zijn echter meer mogelijkheden:
Strooi grof gemalen schelpen of eierschalen in een laag vaan ca 1 cm (de scherpte schrikt de slakken af)..
Maak een laag van cacao-doppen (laagje ca 2 cm) of koffiedik (laagje ca 1 cm) (de zeer sterke geur en smaak lusten de slakken niet).
Als je aan koperen ringen kunt komen kan je die om de planten leggen. De slakken krijgen door hun vochtige buitenkant een stroomstootje als e er over willen.
Zet aan de rand van je beschermde stukken (met schelpen of cacao-doppen) bordjes neer met een laag bier. Slakken zijn daar gek op en verdrinken in het bier.

Gebruik nooit fijne boomschors in je groentetuin als bodembedekker, want dat zit vol slakkeneitjes.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Behalve de wel heel effectieve maar totaal niet diervriendelijke manier van bier in een schaaltje , 100+ slakken leverde dat op behalve mijn ook vermoordde hortensia's , zijn er nog een paar methoden die ook helpen.

*Plant tijm tussen je planten
*Leg teentjes knoflook tussen de planten
*Spuit knoflookwater op je planten
*Leg een preiblad in de tuin -slakken gaan er op zitten, daarna prei elders neerleggen
Keus genoeg, behalve koffiedrab en niet te vergeten de ecologische Esgargo bij het tuincentrum te koop.
Succes ermee!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Je kunt ook aaltjes tegen slakken gebruiken. Dit zijn hele kleine wormpjes die zodra ze in contact komen met een slak ze van binnenuit met enzymen afscheiden. Binnen een paar dagen is de slak dood. Je moet wel de juiste aaltjes hebben die speciaal voor slakken zijn.
(Lees meer...)
3 maanden geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding