Hoe bereken je het volume van een boom?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Flora
13.4K
fremar
5 jaar geleden
http://users.telenet.be/sequoiadendron/volume.html
LeonardN
5 jaar geleden
Theoretisch antwoord: Vul een container gedeeltelijk met water, teken af tot waar het water komt.
Trek de boom uit de grond.
Doe de boom in de container, zodat deze volledig is ondergedompeld in water
Teken opnieuw het waterpeil af.
Bereken het volume van de stijging, dat is tevens het volume van de boom. Praktisch zal dit op enige weerstand komen te staan.
crispy
5 jaar geleden
Er is alleen een berekening mogelijk als je al een gegeven hebt: bijvoorbeeld het gewicht. Als je het gewicht van de hele boom weet, en je meet hoeveel een liter van dat hout weegt, dan kan je daarmee het volume berekenen.
LeonardN
5 jaar geleden
Scherp opgemerkt crispy, de methode die teusvh en ik voorstellen is meer te vergelijken met wegen of meten. Je zou zelfs de container van te voren kunnen afstrepen, dan hoef je niet eens meer te rekenen.

Antwoorden (3)

De meest precieze manier is de boom geheel onder water dompelen, en dan meten hoe ver het water is gestegen. Deze stijging vermenigvuldig je met de oppervlakte van de bak water, en je weet het volume van de boom.
Wet van Archimedes.
5 jaar geleden
In de bosbouw wordt de dikte gemeten op 1,5 mtr boven de grond, met een grote schuifmaat.
Daaronder is de stam kegelvormig en meten onbetrouwbaar .
De gemeten dikte vermenigvuldigen met pi, en deze uitkomst met de lengte .
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Erna55
5 jaar geleden
Wat meten ze dan in de bosbouw ?
Doorsnee maal pi geeft omtrek.
Omtrek maal lengte geeft geen volume.
LeonardN
5 jaar geleden
Niet de doorsnee, maar de diamater x pi geeft omtrek. Coco zegt het idd niet goed. Ze meten de diameter (ongeveer)
diameter² x π / 4= oppervlakte (ook wel de doorsnee)
En dan oppervlakte maal lengte. Coco vergist zich met de formules tussen de omtrek en de oppervlakte. Een kortere manier is
Volume =straal² x pi x hoogte
Waarbij straal de helft is van de gemeten waarde met de schuifmaat.
Als je diameter van de boom meet en de boom mooi geometrisch is zou je met deze berekening een mooie schatting kunnen maken:

Volume = straal² x pi x hoogte
(let op dit gaat dus over stamvolume, niet over de takken en blaadjes)

Dat is dus een vrij lompe schatting die uitgaat van een perfecte geometrische stam.
Als je een veel betere berekening zoekt , waarvoor je veel meer diameters/stralen moet meten dan worden er hier geavanceerdere formules gegeven:
https://www.monumentaltrees.com/nl/content/volumemeten/