Albino klaproos aan plantje met rode bloemen, zorgt het zaad van deze ene bloem voor meer albino bloemen?

Ik heb vandaag een klaproos plantje ontdekt met een stuk of 9 rode bloemen, en tot mijn verbazing 1 witte!

Ik heb nog nooit een witte klaproos gezien. Als ik het zaad van deze bloem kan verzamelen nadat hij is uitgebloeid en ik plant dat elders. Krijg ik dan meer witte bloemen?

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor de nieuwsgierige onder ons. In de link een foto van de albino klaproos.

https://www.dropbox.com/s/opb00z8nof5w9qb/20170622_052404.jpg?dl=0

6 jaar geleden
in: Flora
2.4K
Erna55
6 jaar geleden
Is het een klaproos of een papaver ?
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Ik weet het verschil tussen die 2 niet Erna.

Antwoorden (2)

Witte klaprozen zijn niet geheel zeldzaam, maar zijn even goed geen dagelijkse gebeurtenis in het wild. Het gaan hier om de witte papaver. Het is een erg mooi fenomeen, maar er is geen zekerheid dat ze ook witte nakomelingen draagt omdat kruisbestuiving altijd een factor is. Het is wel mogelijk als de genen die er voor zorgen dat ze witte bloembladeren heeft dominant zijn. Ik denk dat het zeker het proberen waard is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Reddie
6 jaar geleden
Volgens mij is over het algemeen het hebben van kleur dominant.
Dat zou betekenen dat bij zelfbestuiving(!) er inderdaad witte bloemen ontstaan.
Bij kruisbestuiving waarschijnlijk niet.
Klaprozen bestaan in tientallen verschillende kleuren en vormen.
Sommige enkelbloemig anderen voor een deel dubbel of zelfs geheel dubbel
Dus de witte bestaan ook al een hele tijd.
Bijna zeker is het een klaproos, die gewoon wit is, dus de hele plant geeft witte bloemen.
Een witte bloem aan een rode klaproos is zeer onwaarschijnlijk. Kijk even goed of de witte echt aan een rode zat en geen plantje apart is, dat is het meest waarschijnlijke.
Dus zal het zaad van de witte klaproos voor een groot deel weer witte bloemen geven, maar door bestuiving van de rode er naast, kunnen er ook enkele rode tussen zitten.
Of zelfs een roze. Of wit met roze, of wit met rood enz.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Ik ga straks nog even kijken. Ik kom er tegen 5.00 weer langs.