Vanaf hoeveel graden kan je buiten rond lopen met een dunne vest zonder jas?

Ik twijfel altijd wat ik moet aan doen in dit weer zeker met dit afwisselende weer de laatste tijd...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
132.1K

Het beste antwoord

Onder de tien graden is het zo koud dat je je adem kunt zien. Ik denk dat er dan echt heel weinig mensen zijn die zinder jas naar buiten gaan. Onder de 15 graden is een jas aan te raden, onder de 20 graden is een vest over een t shirt aan te raden, boven de 20 hoef je geen jas aan of vest. (het kan per persoon variëren natuurlijk, maar ik denk dat dit wel een beetje een richtlijn is)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Is heel erg afhankelijk van welke activiteiten je buiten gaat doen. Als je redelijk door wandelt bijv, dan is het dragen van een jas al snel te warm.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je naar school gaat met de tram dus tramhalte wachten tram in en dan uitstappen naar school lopen ongeveer een kwartier....
Als je een koukleum bent pas boven 25 graden ;-)

Nee ik denk dat dat erg persoonlijk is.. soms denk ik ook "goh lijkt wel lekker buiten" dan kom ik aan in me t-shirt en heb ik het mega koud :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is er geen limiet zeg maar onder de zoveel graden is er bijna niemand die met zoiets buiten rondloopt
dat is per persoon heel verschillend,
ben je warm of koud bloedig?
Maar ik denk dat de meeste mensen onder de 18'c toch een dunne jas of vest aanheeft
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is er maar één die daar een goed antwoord op kan geven, en dat ben jij zèlf.

Je zult bij je beslissing om een jas aan te doen of niet, nèt zo te werk moeten gaan als bij je beslissing om onder een dekbed, alleen een laken, of bij warm weer, onder helemaal niets te slapen. Of desnoods met kruiken in de weer te zijn, of dikke pyama's, slaapsokken en slaapmutsen te gebruiken. Hetzelfde geldt voor de stand van de thermostaat van je verwarming en je keuze om in de schaduw te gaan zitten, als de zon te warm wordt, en zelfs het regelen van je koud- en warmwaterkraan bij het douchen.

Jij kunt namelijk alleen zelf maar bepalen wanneer je je prettig voelt. Niemand vindt te koud of te warm aangenaam, en gelukkig kunnen we precies aanvoelen wat goed voor ons is. Dat is best mooi, want als dat niet zo zou zijn, zouden we snel ziek zijn. Als je het te koud of te warm hebt, is dat eigenlijk niks meer dan een waarschuwing. Zo kun je op tijd schade voor je gezondheid voorkomen.

Het is simpel: als je naar buiten gaat en je hebt het koud, trek je een jas aan. Je kunt het overigens ook best een beetje trainen. Mensen die zich al te veel verwennen, met dassen, handschoenen en petten en dikke winterjassen in voor- of najaar, hebben zodra ze eens één keer die warme das vergeten, meteen een forse verkoudheid te pakken. Je lichaam kan dus ook best wennen aan niet al te extreme temperatuurverschillen. Je lichaam wordt dan wat flexibeler, en kan beter verschillen in temperatuur aan. Dat voorkomt, dat als je die jas eens een keer vergeet, niet direct de volgende dag met een griepje in bed ligt. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Van kou kan je niet ziek worden :)
Ik woon in schotland en hier dragen ze tshirts in de winter buiten! Het ligt er dus erg aan hou jij omgaat met de kou... Eerder kon ik regen niet uitstaan... Nu maakt het me niet zo heel veel uit als ik in een plensbui me dochter moet halen in een zomerjack. Het is dus erg persoonsgericht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als het 15 graden is denk ik.
maar als het regent zou ik toch een regenjas aantrekken ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat kan alleen jij bepalen.
kan je tegen de kou,of juist niet?
ik doe een jas/vest aan bij kou met veel wind, maar dan moet hetwel onder de 10 gr. wezen.
s,winters brand de houtkachel, en is het 25 graden in huis, en loop ik daar vandaan naar buiten in m,n T-shirt als het vriest.
ik ben al 30 jaar niet ziek geweest, een keer snotteren zal wel eens zijn voorgekomen.
het is maar wat je lichaam gewent is.
zit je de hele dag op kantoor ben je vatbaarder, of ben je de hele dag in weer en wind, dan kan je qua kou al meer hebben.