Muziekstijlen kennen/ontdekken?

Hey, ik wil meerdere muziekstijlen leren kennen :) Maar, oe doe ik dat? En waarneer behoort iets eigenlijk tot een bepaalde muziekstijl? En heeft popmuziek eigenlijk ook een 'eigen stijl'? Pop is populair, maar als het niet meer populair is is het geen pop meer, maar wat dan wel?

Maar wat ik nou eigenlijk wil is:
Nieuwe muziekstijlen ontdekken! Maar hoe moet ik dat doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
2.4K

Antwoorden (6)

Informeer ernaar op je muziekschool. Op sommige muziekscholen bieden ze initiatiecursussen aan. Zo leer en beluister je de diverse stijlen en kom je meer te weten over de componisten en volgers van de diverse stijlen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is je muziek een kwestie van gevoel; de een word gelukkig van rock, de ander van klassiek. Mijn ervaring is dat, als je van een bepaalde artiest houdt, je dan vaak ook gelijksoortige muziek leuk vind. Denk aa simple minds/u2, metallica/slayer, nirvana/pearl jam enz. Zelf ben ik veel te vinden op internetgroepen waar ik de mensen vraag waar ze naar luisteren. Vaak laten ze zelf ook enthousiast weten wat ze ontdekt hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
slayer kan je eerlijk gezegd niet met metallica vergelijken.
Heel, heel, heel veel luisteren. En ook gewoon er over lezen, want over verschillende muziekstijlen is erg veel geschreven.

Popmuziek is wel een beetje een hoofdstuk apart, omdat dat zo'n groot gebied is, dat zich uitstrekt van rock 'n roll (met ook al een eigen lange geschiedenis) tot hedendaagse stijlen als hiphop, house en r&B.

Of muziek tot een bepaalde stijl hoort heeft vooral te maken met de gebruikte ritmes en accoordenschema's (muziektheorie) en instrumenten (oren trainen) . Dat wordt moeilijker naarmate de muziek moderner wordt, en er is natuurlijk ook veel overlap tussen stijlen. En ook een herkenbare stijl als, noem eens iets, jazz of country, kun je weer in vele totaal verschillend klinkende groepjes onderverdelen.

Hier wat linkjes met voornamelijk theorie en verwijzing naar nummers (niet vergeten heel veel te luisteren !)

Ook zijn er diverse muziekscholen die lessen geven op dit gebied informeer eens bij een muziekschool in de buurt ?

Zelf heb ik heel veel plezier gehad- en nog - aan de muzieklessen op school (in vakkenpakket) , maar ik heb geen idee of er tegenwoordig nog zo grondig op muziekstijlen en kenmerken wordt ingegaan tijdens die lessen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn tientallen, nee, duizenden internetradiostations. Luister eens niet naar de geijkte 538- en Veronica-achtige zenders, maar ga actief op zoek. Als je Google't op Internetradio kun je je lol voorlopig even op.

Ook op sites als iTunes en Amazon wordt vrijwel alles wat sinds mensenheugnis op CD is geprakt te koop aangeboden, vaak met de mogelijkheid om een fragment van de nummers te luisteren.

Als je een fragment hebt gevonden wat je bevalt, kun je bijvoorbeeld op YouTube ook naar meer nummers van die artiest zoeken. Lees ook in de commentaren eronder, daar worden nog wel eens vergelijkbare artiesten/nummers genoemd. Veel plezier met je muzikale ontdekkingstocht!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Popmuziek' is een afkorting van 'populaire muziek'. Het is een verzamelnaam voor tal van stijlen in de muziek. De gemeenschappelijke noemer hierbij is dat een breed publiek hier toegang toe heeft. Eigenlijk is dat tegenwoordig altijd het geval, maar in de tijd dat de term ontstond, zo ongeveer na 1945, was het nieuw dat muziek bereikbaar werd voor iedereen. Het kopen van of luisteren naar muziek was vaak voorbehouden aan mensen die dat betalen konden.
Hier vind je in het kort informatie over de verschillende muziekstijlen in de loop van de geschiedenis: http://www.iselinge.nl/Scholenplein/pabolessen/01022cmuziekstijlen/ en http://mediatheek.thinkquest.nl/~lle0549/Layout.htm
Amadea
13 jaar geleden
Zelf gebruik ik de website allmusic.com om nieuwe muziek te vinden. Hier kan je op verschillende genres en subgenres zoeken en samples van nummers luisteren.