Is er een wettelijk bepaald aantal dagen dat een executeur testamentair betaald verlof mag krijgen van zijn werkgever?

Als je werkgever geen CAO heeft, hoe is dit dan geregeld?

Toegevoegd na 8 minuten:
Natuurlijk bedoel ik als de persoon overlijdt waarvoor je dit bent.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
6K

Antwoorden (4)

als je executeur testamentair bent, is dit geen baan. Je wordt door iemand aangewezen en dit wordt in zijn/haar testament vastgelegd (bij de notaris)
Je zorgt ervoor dat de erfenis volgens wens van de overledene wordt afgewikkeld. Dus dat alles volgens het testament verdeeld wordt.

Je kan hiervoor een vergoeding krijgen van 1% van het vermogen dat op het moment van overlijden aanwezig was.

Het kan zijn dat je dit bijvoorbeeld bent voor iemand in de familie of een vriend.

Er kan ook een onafhankelijk executeur testamentair benoemd worden. Bijvoorbeeld een notaris.
Dan valt dat onder je werkzaamheden en veranderd dit niets aan het aantal vakantiedagen e.d. Die staan in het contract dat je al had.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, er is geen regeling voor verlof indien je tot executeur testamentair bent benoemd. Je zult dus vrije dagen moeten opnemen of naast je werk de werkzaamheden moeten verrichten.

Wel heeft de executeur op basis van art. 4:144, lid 2 BW recht op een beloning van 1/100e van het vermogen van de erflater, tenzij in het testament anders is bepaald. Dit is een vast bedrag, ongeacht de hoeveelheid werkzaamheden die je verricht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze (ere-) functie is een vrijwillig aangenomen werkzaamheid die verder geen relatie heeft met de eigenlijke kostwinning. Er bestaat geen C.A.O. waarin voorzien wordt in verlof voor een dergelijke geval.
Overigens is het wèl zo, dat voor degene die de begrafenis en alles wat daarbij hoort, van een naaste verwant, organiseert, daar vaak extra verlof voor kan krijgen. En dat extra verlof kan dan weer gebruikt worden voor het uitvoeren van deze ere-functie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hiervoor bestaat geen regeling, dus in het geval dat zul je je vrije dagen moeten aanspreken. Daar tegenover staat dat je recht het op 1% van het positieve deel van de erfenins. Ik hoop dat er iets over blijft. Overigens is de benaming executeur testamentair veranderd in executeur.