Jazeker, alleen noem je het daar PB. Zo op het eerste gezicht, is de regeling daar niet zoveel anders als bij ons.

"In 2001 werd in Duitsland het Persönliches Budget of Persoonlijke Budget (PB) ingevoerd via het Sozialgesetzbuches IX. Pas vanaf 2004 ging men er – eerst in een experimentele fase - ook in de praktijk echt mee aan de slag. Het PB geeft een persoon met een handicap de mogelijkheid, diensten zelf te kiezen en zelf te bepalen, welke uitgaven zij/hij wil doen. Er zijn verschillende vormen van budgetten naargelang het beleidsdomein en bestuursniveau."

Veel meer te lezen in de doc file in de link.