In de Nederlandse wetgeving is de titel Master of Science niet beschermd, in tegenstelling tot bijvoorbeeld mr. Hoe zit dit in Europese wetgeving?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Ik zie dat je vraag nog niet is beantwoord, en daarom doe ik een poging. Mogelijk is één antwoord altijd beter dan géén antwoord.

Ik heb er niet zoveel verstand van, maar het interesseert me wel. En ik heb wat gegoogled.

Als je architect bent, ben je master of science, en dat is internationaal erkend.
De vraag is nu, of erkend hetzelfde is als beschermd, en daar zijn de diverse sites, die ik heb bezocht het duidelijk niet over eens. Soms zie je staan "erkend en dus beschermd", maar ook wordt er soms specifiek aangegeven "erkend én beschermd". Dat zou dus kunnen duiden op een verschil.

Het lijkt mij dat als de titel Master of Science internationaal wordt erkend en/of beschermd, het niet per se noodzakelijk is, om dat op te nemen in de Nederlandse wet. Wetgeving is dan mogelijk niet nodig.

Het lijkt me dat jij, gezien de aard van de vraag, er veel meer in thuis bent dan ik, en kan je dan ook aanraden eens wat rond te kijken met Google. Het precieze antwoord weet ik dan wel niet, maar één ding staat wel vast voor mij: de informatie die over beroepsbescherming, beroepserkenning en EU wetgeving op het internet wordt geboden, is bijna onuitputtelijk. Als je een beetje slim zoekt, is het goede antwoord m.i. te vinden. Overigens is het ook mogelijk om de EU te emailen, en je vraag voor te leggen. Uit ervaring weet ik dat ze reageren. Succes!