zou een zelfmoord/euthanasie boot legaal zijn?

wat wetgeving betreft ben ik een noob. maar er bestaat een abortus boot waarmee op territoriale wateren bijv mensen uit ierland een abortus kunnen ondergaan.

zou zo'n schip ook voor gebruikt kunnen worden voor andere "pro choice" medische hulp in de zin van zelfdoding of euthanasie?

door bijv een dodelijke cocktail te kunnen aanbieden als arts waarna de patient het zelf opdrinkt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

zou kunnen, is wel een goed idee. heb je minder treinspringers..

ik denk dat het niet legaal zou zijn..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom een -
is toch een goed antwoord ?
ik ben voor jammer dat ik geen plusjes kan geven door mijn level
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De min was niet van mij, maar het is inderdaad geen antwoord op de vraag maar een aanname.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom word een mening/aanname nu ineens bestraft met een min het stikt ervan op deze site en ik hou der wel van
ik vindt het een goede reactie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'zou kunnen' en 'ik denk' zijn natuurlijk beslist geen antwoord, zelfs geen slecht antwoord. Het is gewoon helemaal geen antwoord ;-)
Wel een prima reactie.

Andere antwoorden (3)

Het idee van een dergelijk schip, met welk doel dan ook, is juist dat je dingen kunt doen die zo ongeveer overal illegaal zijn, maar omdat je op een boot in niemandsland zit, kun je er nergens voor berecht worden. Het is dus niet zozeer legaal, maar een vorm van de wet ontduiken. Abortus is op veel plekken legaal en hier en daar nog illegaal, dus kun je de territoriale wateren van het 'verboden' land uit, om onder de wet van een ander land (onder welks vlag je vaart) abortussen uit te voeren. Je kunt dan niet berecht worden in het 'verboden' land.

In het geval van moord echter (waar euthanasie in bepaalde gevallen zeker onder kan vallen) of hulp bij zelfdoding zit je wel met een item dat eigenlijk OVERAL strafbaar is - behalve onder bepaalde hele strenge voorwaarden in bijvoorbeeld Nederland, waarbij toetsing of de mogelijkheid tot toetsing wel een belangrijk deel van die voorwaarden uitmaakt. Zelfs op een schip zou je dus wel aan al die voorwaarden moeten voldoen om ook onder die wet niet strafbaar te zijn. Dat maakt het een stuk ingewikkelder, maar niet geheel onmogelijk.

De boot an sich echter maakt het niet legaal, het is slechts een manier om in een ander land / onder een andere vlag berecht te worden, waarbij het oordeel beduidend milder zal uitvallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat ik dacht was dat territoriale wateren van niemand zijn dus dat geen een land je dan zou kunnen veroordelen. een optie zou zijn om alleen met zwitserse artsen te werken. in zwitserland is hulp bij zelfdoding toegestaan.
Vergis je niet: op de abortusboot vonden geen abortussen plaats zoals wij die kennen, maar werden overtijdbehandelingen gegeven: "Dit gebeurde alleen bij vrouwen die 6 weken of minder zwanger waren. De abortussen die uitgevoerd werden waren medische abortussen. Dit betekend dat er een abortus opgewekt werd met pillen, in dit geval Mifepristone en Misoprostol. De Mifepristone kregen de vrouwen aan boort. De Misoprostol konden zij de volgende dag thuis innemen, volgens de instructies van de organisatie." (En daarnaast: het uitdelen van voorbehoedsmiddelen, informatie verspreiden en het geven van trainingen en workshops.)

Dus een vergelijkbare boot in de richting die jij noemt, zou niet veel méér kunnen doen dan uitleg geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee dat is totaal niet legaal als je op sterven ligt in een ziekenhuis of als je oud bent en je wilt dood mag een dokter ook niks doen zelfs niet als ze lijden maar dat niet alleen iemand helpen met poging tot zelfmoord is ook al strafbaar