Wat is 'zwaar lichamelijk letsel'?

In het wetboek van strafrecht staat in artikel 302 het volgende:

1.Hij die aan een ander opzettelijk zwaar lichamelijk letsel toebrengt, wordt, als schuldig aan zware mishandeling, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste acht jaren of geldboete van de vijfde categorie.

Nu schijnt de man die naar de koningin een waxinelichthouder gegooid heeft vastgehouden te worden wegens poging tot zware mishandeling (dat zou art. 302 moeten zijn).

Als een volwassen man met volle kracht zo'n relatief licht dingetje tegen je aangooit is er dan een reële kans op zwaar lichamelijk letsel? Wat is dat eigenlijk voor letsel volgens de wet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
2.5K
amc
13 jaar geleden
Ik hoop dat je mijn reactie op jouw reactie nog even bekijkt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uiteraard AMC, ik heb net een toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gv +1

Het beste antwoord

Geeft het volgende het goed weer?
Zwaar lichamelijk letsel of zodanig lichamelijk letsel dat daaruit tijdelijke ziekte of verhindering in de uitoefening van de normale bezigheden ontstaat

Toegevoegd na 46 minuten:
Zwaar lichamelijk letsel
Artikel 82 Sr. bevat een opsomming van de gevallen die als zwaar lichamelijk letsel moeten worden aangemerkt. Die bepaling bevat geen limitatieve opsomming zodat het de rechter vrij staat lichamelijk letsel als zwaar te beschouwen wanneer het letsel naar normaal spraakgebruik als zodanig kan worden aangemerkt. (HR 4 juli 2000) De Hoge Raad heeft bepaald dat het voorgaande meebrengt dat beantwoording van de vraag of letsel als zwaar lichamelijk letsel aangemerkt kan worden in belangrijke mate een feitelijk oordeel betreft, voorbehouden aan de feitenrechter (HR 16 mei 2000, NJ 2000, 510). Daarbij heeft de Hoge Raad een richtsnoer geboden door te overwegen dat de cassatierechter kan ingrijpen indien uit de bestreden beslissing niets blijkt omtrent de aard van het letsel, de eventuele noodzaak en aard van medisch ingrijpen en het uitzicht op (volledig) herstel.

Normale bezigheden zijn bezigheden die vergelijkbaar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor je antwoord, maar als ik jou dus zou besmetten met een flinke verkoudheid dan kun jij tijdelijk je normale bezigheden niet meer uitvoeren, draai ik dan mogelijk 8 jaar de bak in?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij een normale burger geldt deze regel niet, maar iemand van blauw bloed geldt die wel...ze maar geheugenverlies oplopen door dat het waxinelichtje de zijkant van haar hoofd raakt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar ze zat in een koets toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja de man die een verfbommetje gooiden is ook bestraft, je mag niemand van het koningshuis enige schade toebrengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind ook niet dat dat mag, maar ik vind wel dat de wet gelijk moet opgaan voor gewone burgers en de koningin. Als ik probeerde aangifte te doen van het feit dat iemand zoiets naar me gooide denk ik niet dat de aangifte erg serieus wordt genomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee dat weet ik haast wel zeker,..

Andere antwoorden (5)

Zwaar lichamelijke letsel is natuurlijk een heel algemeen begrip. Mocht het echt tot een zaak komen, dan zal naar de jurisprudentie verwezen worden om na te gaan of iets tot zwaar letsel kan worden gerekend.
In het geval van de waxinelichtjes gooier zal misschien worden aangevoerd dat de man zij dat het een granaat was en dat dat de reden is voor de ten laste legging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de Arbeidsinspectie wordt daaronder verstaan:

letsel wat tot overlijden, blijvend letsels of ziekenhuisopname heeft geleid.

Dat ding is naar een gesloten koets gegooid, dus
de kans op zwaar lichamelijk letsel was niet zo
groot.

Als dat jou of mij zou zijn overkomen, zou dit geen poging tot zware mishandeling zijn.
Maar ja, het was wel de koningin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tussen zware mishandeling en zwaar lichamelijk letsel zit een groot verschil. Mishandeling kan ook geestelijk zijn en dat is het zeker in dit geval. Wat denk je dat het effect op de geest van de koningin is geweest zeker na de klap op die bewuste koninginnedag. Dat is zeker het eerste waar ze aan denkt en dit is in feite een zware mishandeling.
Ze spreken dan ook niet van zware lichamelijke behandeling en dat was het ook niet.
Een letsel daarentegen is altijd een verwonding. Het lichaam wordt verwond. Bij zwaar lichamelijk letsel kan je dusdanig verwond raken dat je leven gevaar loopt. De toestand is dan kritiek.Zware lichamelijke letselgevallen komen dan ook meestal in het ziekenhuis terecht en zijn voor langere tijd uitgeschakeld of raken gehandicapt.

Toegevoegd na 2 minuten:
behandeling moet natuurlijk mishandeling zijn.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Taalkundig gezien kan mishandeling ook geestelijk zijn, maar de wet is in dit geval in zoverre wel weer duidelijk: 1.Hij die aan een ander opzettelijk zwaar lichamelijk letsel toebrengt, wordt, als schuldig aan zware mishandeling, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste acht jaren of geldboete van de vijfde categorie. Dus het feit volgens 302 Strafrecht is wel fysieke mishandeling.
amc
13 jaar geleden
Psychische mishandeling is ook mishandeling want art.3oo zegt; met mishandeling wordt gelijkgesteld opzettelijke benadeling van de gezondheid.
In art 302 staat dat opzettelijk letsel toebrengen gezien wordt als schuldig aan zware mishandeling qua strafmaat.
Hiervoor staat ten hoogste acht jaren. Beiden vallen dus onder deze strafmaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee AMC, nu haal je een aantal zaken door elkaar heen. Ik stel mijn vraag naar aanleiding van de waxinegooier, in de pers wordt er gesproken over een tenlastelegging van poging tot zware mishandeling. In art. 300 strafrecht gaat het over mishandeling (gewone mishandeling dus zogezegd). Benadeling van de gezondheid lijkt me in deze concrete situatie absoluut niet op te gaan. Daar komt bij dat in art. 300 duidelijk staat:
5.Poging tot dit misdrijf is niet strafbaar. 300 valt dus af. Dan kom je bij zware mishandeling uit en dat is artikel 302 en daar gaat het over iemand die iemand anders opzettelijk zwaar lichamelijk letsel toebrengt. Er moet dus voor poging tot zware mishandeling sprake zijn van een poging iemand zwaar lichamelijk letsel toe te brengen. Vandaar mijn vraag wat dat dan precies inhoudt. Wat de koningin dacht op het moment dat het gebeurde doet niet terzake, dat zou een mooie boel worden, wie heeft dan nog bewijs nodig als de gedachten van het slachtoffer de strafmaat bepalen.
amc
13 jaar geleden
Je begrijpt niet wat ik bedoel Ik gaf aan dat 300 een definitie geeft van wat onder mishandeling bedoeld wordt en m.i. is geestelijke mishandeling, wat het in dit geval is,wel degelijk een benadeling van de gezondheid . In feite wordt dit niet strafbaar gesteld, dat is waar.
Het wordt anders als ze er zware mishandeling van maken want dan kan het pas bestraft worden. Zware mishandeling wordt gelijkgesteld met zwaar lichamelijk letsel toebrengen, maar er hoeft dus geen lichamelijk letsel te worden toegebracht. Alleen de strafmaat is hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, de strafmaat verschilt nogal tussen 300 en 302.
Zwaar lichamelijk letsel lijkt mij in dit geval een schedelbreuk. Waxinehouders zijnvaak van glas.
Als dit in dit geval niet zo is, is de beschuldiging te hoog gegrepen.
ZLL is in dit geval wel mogelijk gezien de houder van glas is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een hechting in de lip wordt ook gerekend tot zwaar lichamelijk letsel. Het gaat dus om blijvend letsel/schade