20 jaar getrouwd geweest heb ik dan recht op een stukje van mijn ex zijn pensioen of lijfrentepolis

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (5)

ja . ik moest afdragen aan mijn ex en dus zult u er ook recht op hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt recht op de helft van wat is opgebouwd gedurende de tijd dat jullie getrouwd waren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alles wat in een huwelijk in gemeenschap van goederen wordt op gebouwd wordt gedeeld. Dus ook het pensioen en lijfrente polissen. Dit is als het goed is ook door de pensioenfondsen bevestigd.
ronron1212
13 jaar geleden
Bij echtscheiding, einde geregistreerd partnerschap en scheiding van tafel en bed vindt pensioenverevening plaats. Wie na 1995 gescheiden is heeft recht op recht op de helft van het tijdens het huwelijk opgebouwde aanspraak op het moment dat de ander met pensioen gaat. Wanneer de scheiding binnen twee jaar gemeld is aan de verzekering wordt het pensioen rechtstreeks uitbetaald aan de ex-partner. Is het niet op tijd gemeld dan blijft het recht op pensioen bestaan, maar moet men het zelf opeisen bij de ex-partner.
Bij pensionering gaat een deel van het pensioen naar de ex-partner zolang beiden nog in leven zijn. Na overlijden van de ex-partner, krijgt degene die het pensioen had opgebouwd weer het volledige pensioen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal afhankelijk van wat er afgesproken is bij de scheiding. Dus in je echtscheidingsconvenant kijken of hier iets over pensioen/lijfrente staat. Het kan goed zijn dat er destijds afgesproken is dat jij er geen recht op hebt, ik heb dat namelijk ook niet.