Mag de huurder een slot dat de deur onvoldoende veilig afsluit, vervangen, ook al staat in het opgestelde huurcontract dat dit niet mag?

Mijn verhuurder wil mijn slot, dat niet op nachtslot kan vervangen en de knippen niet repareren. Kan ik zelf een extra slot aanbrengen ter preventie van inbraak?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K

Antwoorden (3)

Ik heb ergens gelezen dat dat mag, zolang je het weer in de oude staat terugbrengt als je uit je woning vertrekt. Je hebt als huurder heel veel rechten, alleen weet men dat vaak niet.

Zelf heb ik de website van de Rijksoverheid geraadpleegd voor dit soort vragen. Daar staan best veel stukken op waar je recht op hebt. Volgens mij heb ik het ook op deze website gelezen; maar kan ik het nu niet zo snel terugvinden.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je verhuurder moet niet miepen: je hoort een goed functionerend slot te hebben, klaar uit. Helaas is de praktijk soms dat - zeker particuliere - verhuurders wegkomen met dit soort wangedrag.

Je kunt zelf een extra slot plaatsen en dat weer verwijderen als je gaat verhuizen (wel gaatjes in deur en kozijn en dergelijke dan ook netjes afwerken).

Of je gaat op zoek naar een nieuwe deur (worden ook vaak tweedehands aangeboden) en zet die in plaats van de huidige deur (die je dan natuurlijk wel bewaart voor als je gaat verhuizen).

Ik denk niet dat de verhuurder kan stellen dat je een slot niet mag vervangen, en als je het wel doet en de verhuurder zou je aanklagen, dan loopt z/hij natuurlijk wel het risico dat duidelijk wordt waarom je het vervangen hebt, namelijk de onwil van de verhuurder om de woning van deugdelijk sluitwerk te voorzien.
(Waarbij ik me ook nog afvraag: hoe zou je verhuurder er achter moeten komen dat je een ander slot geplaatst hebt?)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de vraagsteller een cilinderslot heeft nu, kan de cilinder gewoon vervangen worden. Maar een extra slot is of een gat maken in de deur (en dan is een andere deur misschien wel handiger) of een opzetslot zodat je toch een extra slot hebt.
Je dient je huis voldoende te beveiligen tegen inbraak. Daar vraagt de verzekering ook om. In principe kun je dit van de verhuurder eisen. Zeker als je denk dat de vorige huurder nog een sleutel in zijn bezit heeft. Als het slot niet deugdelijk is (moet wel vastgesteld worden) kun je het ook zelf vervangen of je brengt 2 knippen aan die later weer eenvoudig kunt verwijderen.