Moet een burger zich ook aan de wet van recht op privacy houden?

Ik verhuur een vakantiehuisje en die heb ik vorig jaar verhuurd aan een stel.
Nu blijkt dat ze allebei getrouwd waren met een ander en wordt ik opgebeld door een ex die persé de achternaam van de mannelijke gast wilde weten.
Daar kon ik geen antwoord op geven want de dame had geboekt en alleen haar naam staat in mijn administratie.
Nu mijn vraag, stel dat ik de achternaam van de man wel wist en die aan de telefoon en later een mail had doorgegeven, schend ik dan het recht op privacy?
Ben ik dan strafbaar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zijn nou complicaties waar je niet bij stilstaat als je een huisje gaat verhuren...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hippo, nee dit verwacht je niet, maar de meeste gasten zijn gewoon op vakantie hoor, denk ik dan maar he.
Deze week heb ik gasten die nu voor de 3de keer hier zijn en dat is heel gezellig.
Het huisje staat achter in mijn tuin en op die manier ontmoet ik heel veel leuke en aardige mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij hebt toch ook een B&B, Giveda, of ben ik nu in de war?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo Moolkees, nee je bent niet in de war hoor, het is een vrijstaand huisje achter in mijn tuin. De gasten kunnen boeken met of zonder ontbijt en het heet dan ook B&B-Logies.

Het beste antwoord

anders word het als bv de rechtbank je om dit verzoek vraagt
maar giweda het gaat hier om een ex
jou klant heeft bij jou een vakantiehuisje gehuurd en dat verplicht jou op geheimhouding
je mag idd niet zomaar gegevens van andere verstrekken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja dan schendt je de privacy van diegene. Dat mag je nooit doen!

Je mag nooit persoonsgegevens doorgeven aan derden, tenzij die persoon daar toestemming voor heeft verleend. Of als de politie/justitie erom vraagt.

Maar wat een verhaal zeg!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het algemeen geldt dat het verstrekken van persoonsgegevens verenigbaar moet zijn met het doel van het verzamelen daarvan.
In dit geval zijn de persoonsgegevens verzameld met het doel om zeker te zijn dat claims t.a.v. het verhuurde vakantiehuisje, als naderhand mocht blijken dat dit vernield zou zijn, bij de huurder kunnen worden neergelegd.

Dat is een geheel ander doel dan waarvoor de ex-echtgenoot heeft opgebeld. Verstrekking van deze gegevens zijn dus niet toegestaan.

Verstrekking van gegevens is overigens pas toegestaan nadat hiervoor vrijstelling is verleend door het College Bescherming Persoonsgegevens.
itsme