Als je achter een gemeenschappelijke computer gaat zitten met een emailaccount die nog onuitgelogd is..

waarbij je vervolgens bij het zien van een mail leest dat hij betrokken was bij een overval/diefstal of iets dergelijks..
Mag je dat vervolgens als bewijs gebruiken of aan de politie doorgeven? Of is er dan toch sprake van een soort mailschennis/briefschennis?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Ik zou een foto van de computer maken met het scherm. Als je in een publieke ruimte zit mag je dingen zien die je kan zien lijkt mij; net als je de inhoud van een ansichtkaart die voor de buren is mag lezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ha, die Stevebravo;'

Als iemand zo slordig met dat soort informatie omgaat lijkt me dat jou niets valt te verwijten als je zoiets per ongeluk leest. Strikt genomen ben je nu drager van de kenisi van een strafbaar feit en hóór je dus aangifte te doen. Maar misschien is het verstandiger om de schrijver van de mail op de hoogte te brengen van je kennis. Hangt allemaal af van je relatie met die ander en de ernst en de bruikbaarheid van de informatie. Met een vage aanwijziging of beschuldiging hoef je natuurlijk niet naar de pliesies te gaan, zeker als je daarmee misschien een goede verstandhouding met iemand ophet spel zet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het op een plek is waar een beheerder is van die computers (een internetcafé, een computerruimte van een opleiding, een kantoor, noem maar op), dan zou ik die beheerder inlichten. Laat diegene maar beslissen wat er moet gebeuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de mail geopend te lezen staat, staat het je vrij die info door te spelen, moet je hem openen dan kan het wel eens onrechtmatige verkrijging zijn.
De mobiele telefoon is dan een goede aanpak , als deze in staat is de megapixels weer te geven.
Natuurlijk speelt de ernst van het misdrijf een rol en je kan ook enorm bij de neus genomen worden, dit zou evenzogoed een candid cameragrap kunnen zijn, waarbij je jezelf dan ongelooflijk verlinkt als klikker.
Als iemands account nog openstaat zou je daarin niet mails eigenhandig moeten openen, ik zou het dan ongelezen afsluiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als burger is het jou plicht om de politie op de hoogte te stellen waneer jij informatie heb over criminele activiteiten. bovendien kun jij aantonen dat jij dit op een openbare computer heb gezien..

natuurlijk kan de overheid jou niet kwalijk nemen als jij hun niet op de hoogte stelt, maar dan ben jij in feiten wel een medeplichtige betrokkenen van de zaak i.v.m het achterhouden van informatie..

maar natuurlijk kan je als burger jezelf altijd verdedigen door te zeggen dat je bang was om in het probleem verwikkeld te raken en daarom om maar deed als of je niks hebt gezien.