Omdat je dan midden in de zomer op school zit en daar zit niemand op te wachten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan komen ook de vakantie van de ouders en kinderen niet meer overeen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat de meeste mensen toch in de zomer hun lange vakantie willen vieren. Als het schooljaar gelijk met het kalenderjaar zou lopen, zou dit betekenen, dat je midden in het schooljaar een lange onderbreking van het jaar zou hebben. Dit is voor het leerproces niet goed, omdat in die periode kennis wegzakt, terwijl je er na de vakantie wel weer gewoon mee verder moet. Daarom is er voor gekozen om het oude schooljaar te laten eindigen voor de zomervakantie en het nieuwe jaar te laten beginnen na al die weken vrij.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Dat heeft met name te maken met de historie van het oogsten. De boeren lieten rond de oogsttijd de kinderen
meewerken op het land om de oogst binnen te halen met als gevolg dat zij wegbleven van school.
Extra handjes op het land waren belangrijker dan
een kind dat gestudeerd had en vroeger kon dat ook gewoon. De scholen raakten in de zomer leeg, omdat veel kinderen van boerenafkomst waren.
Men heeft toen besloten om er maar een vrije periode van te maken omdat het economisch belang van een goede oogst door iedereen wel werd ingezien.
De oogsttijd is rond juli/augustus en toen is ook die periode van lange vakantie ontstaan en dat is eigenlijk tot nu toe zo gebleven, omdat iedereen gewend raakte aan het vakantie-systeem.

Ik heb dit in een kranten-artikel gelezen wat ik nog ga opzoeken en dan als bron zal vermelden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is het enige en ultieme goede antwoord. plus 10 wat mij betreft.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De vraag was waarom het schooljaar niet gelijk loopt met het kalenderjaar en niet waarom de zomervakantie zo belachelijk lang is.
Omdat alleen de zomervakantie een mooie afsluiting van het schooljaar geeft. De kerstvakantie is te kort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onze voorouders hebben op velerlei gebieden erg wijs gehandeld.

Ook in deze hebben zij zich perfect aangepast aan zowel de belangen van de kinderen, alsmede aan die van de boeren.

In de oogsttijd die gedurende de zomer plaatsvond, vormden elk stel handen een welkome aanvulling voor de boer.

Dus ook diens kinderen moesten al op jonge leeftijd de handen flink uit de mouwen steken.

Daarna, in september, bleek dat de weersomstandigheden van het najaar en vervolgens de winter de studieresultaten van de kinderen zeer positief beïnvloedde.

Immers gedurende een warmteperiode werd en wordt er weinig tot geen animo tot studeren bij de leerlingen aangetroffen.

Men paste zich dus aan aan de omstandigheden van zowel de boer als die van het weer teneinde alle belangen, ook die van de kinderen, mee te laten wegen.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk ook, dat de lengte van de zomervakantie er mee te maken heeft. Maar maakt het zoveel uit of de zomervakantie aan het eind van het seizoen valt dan wel midden in het seizoen? Ieder voordeel heb z'n nadeel en ieder nadeel heb z'n voordeel. Het leerproces stopt niet na 1 seizoen, maar gaat gewoon door totdat je van school af gaat. November en december lijkt mij geschikter om examen te doen dan mei en juni. In mei en juni zijn veel mensen graag buiten.
13 jaar geleden
Omdat je dan in de winter "zomervakantie" hebt.