Waarom word een periode dat je de cel in moet in maanden gegeven?

De rechter geeft (volgens mij altijd) je straf die je moet uitzitten in maanden, waarom is dit? en zegt deze niet anderhalf jaar, maar 15 maanden?

Toegevoegd na 2 minuten:
18 maanden*

vakantie he.. :$

Toegevoegd na 12 uur:
dit natuurlijk wanneer het meer dan 1 maand betreft

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (5)

Klopt niet hoor, hij zal zeggen 3 dagen i.p.v. 0,1 maanden.

Toegevoegd na 1 minuut:
levenslang kan ook, of 18 jaren.........
jc54
13 jaar geleden
jc54
13 jaar geleden
Heb je dan wel van 216 maanden gehoord??????
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahaha ja dat is een goeie
nee dat klopt niet helemaal wat jij zegt er word ook in dagen gesproken
ik ken iemand die steeds 30 dagen kreeg en dan weer moest komen en het werd weer verlengd met 30 dagen en daarna nog eens ..dus er werd niet gezegd een maand erbij
en als er over maanden word gesproken omdat dat makkelijker klinkt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij kan je dat op de onderstaande manier uitleggen:
Al zegt de rechter je moet 3 maanden zitten en je begint op bv. 15 juli dan betekend het dat je 15 oktober vrij bent. Als je zegt 90 dagen dan zou dat betekenen dat je rond de 12e van oktober weer buiten staat. Een maand heeft natuurlijk niet altijd 30 dagen. Dus voor het gemak van de administratie zijn maanden het makkelijkst lijkt mij...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens my is 16 maanden een half jaar maja er wordt in maanden gerekend omdat dat het beste werkt by justitie en dat gaat niemand veranderen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
officieel tellen ze altijd in dagen, dit omdat zoals al eerder gezegd een maand niet altijd hetzelfde aantal dagen heeft evenals een jaar. het moet natuurlijk exact duidelijk zijn wat de straf is. net als wanneer iemand een boete krijgt kan dit soms ook rare bedragen opleveren bijv. €252,13 (echt gezien) soms wordt een boete ook wel omgezet in celstraf, dus het moet precies uitgerekend worden. maar het is gewoon makkelijker om het in maanden of jaren aan te duiden zeker als het een lange straf is.