Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet een fiets, die al fietsend aan de hand meegenomen wordt, verlicht zijn in het donker?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
7.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een keer een agent horen zeggen dat als je met z'n tweeën naast elkaar fiets, diegene die links fiets alleen zijn licht aan moet doen, de rechter is niet verplicht. Ik heb zelf nog nooit gehoord dat dit echt zo is, maar als dat wel zo zou zijn, dan zou het in dit geval zo zijn dat de aan de hand meegenomen fiets niet verlicht hoeft te zijn.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
is lariekoek. of je hebt de agent verkeerd begrepen of de agent was zelf niet helemaal helder op dat moment.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan loog de agent, want ik heb het gewoon goed verstaan en begrepen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als je hem te voet mee voert ben je zoals hierboven vermeld wordt voetganger.

Doe je het op de manier zoals op de foto bij de vraag moet deze verlicht zijn, echter zo mag men niet fietsen, men kan namelijk geen signaal geven ten teken van een zijdelingse verplaatsing dan wel richtingaangeven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoelde het inderdaad zoals op de afbeelding. Dat uberhaupt niet zo gefietst mag worden wist ik niet, of men wel of geen licht moet voeren doet er dan eigenlijk niet meer toe. Dank voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan.

Andere antwoorden (4)

Nee want dan val je onder voetgangers.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Al fietsend val je niet onder voetgangers hoor!
Nee dat heoft niet. Dat weet ik van al die keren dat ik aangehouden werd voor fietsen zonder licht.
De meeste keren kwam ik er af met een waarschuwing, altijd eindigend met: Je zult verder moeten lopen met de fiets aan de hand.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat moet want de fiets moet goed zichtbaar zijn voor verkeersdeelnemers. Als de kapotte fiets aan de binnenkant is kom je er misschien nog mee weg .
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tegenwoordig heb je fietslampen die aanblijven, ook als de dynamo niet draait.
Maar er zijn nog genoeg (oudere) fietsen in omloop, waarbij dat niet het geval is en ook nooit is geweest.
Dus die (lopende) fietsers zouden niet eens aan die eis kúnnen voldoen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding