Mag een winkelier bij de ingang het bord zetten: "Bij de kassa wordt het totaalbedrag afgerond op gehele euro's."

Veel winkels ronden af op 5 cent. Maar zou dat ook mogen op euros? En zo ja, wat dan bijvoorbeeld op 10 euro?

Verder nog als extra vraag, mag er ook staan: We ronden alles af naar boven?

De wetgever heeft daar vast wel ergens een uitspraak over staan....

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1K

Het beste antwoord

De winkelier is vrij om de zoals Twix aangeeft zijn prijzen af te ronden.

Wat hij echter niet mag is het kleingeld weigeren omdat het een legaal betaal middel is. Koop voor 1 euro goederen, en betaal gerust in munten van 5 cent !

Toegevoegd na 3 minuten:
Je mag volgende wet ook nog steeds betalen met munten van 1 en 2 cent. Omdat ze sinds 2004 niet meer courant gebruikt worden, verdwijnen ze geleidelijk uit omloop
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In principe staat het een winkelier natuurlijk vrij om de artikelen de prijs te geven die hij/zij graag wil ontvangen voor die produkten. De winkelier kan er dus ook gewoon voor kiezen om alle produkten in hele euro's te prijzen en derhalve dit bordje te vermijden.
Daarnaast gaat vanzelf de marktwerking gelden. Als mensen het er niet mee eens zijn kopen ze gewoon niet meer bij die winkel kan die ondernemer er geen droog brood meer mee verdienen.
Volgens mij staat er niets in de wet over het afronden op hele euro's.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat mag hij doen, alleen zullen weinig winkeliers het in hun hoofd halen om bij hun kassa een bord te zetten met:
'Wij ronden af op hele euro's, en wij ronden altijd naar boven af'.
Hij zou wel gek zijn, want op die manier zal hij geen klant meer over houden.