mogen zatte mensen op straat lopen?

ik hoorde net dat het niet mag. klopt dat?
hoe moeten ze dan naar huis?
vanaf het cafe in de buurt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
4.7K

Het beste antwoord

In Nederland is openbare dronkenschap strafbaar gesteld in artikel 453 van het Wetboek van Strafrecht.

Strafbaar is hij die "zich in kennelijke staat van dronkenschap op de openbare weg bevindt". Deze strafbare gedraging kent de volgende maximumstraf: een hechtenis van ten hoogste twaalf dagen of een geldboete van de eerste categorie. Een geldboete van de eerste categorie kan maximaal 370 euro bedragen.

Parallel naast de strafbepaling van openbare dronkenschap van artikel 453 WvSr staat de strafbepaling van artikel 426 WvSr. Deze bepaling stelt strafbaar hij die "in staat van dronkenschap verkeert, hetzij in het openbaar het verkeer belemmert of de orde verstoort, hetzij eens anders veiligheid bedreigt, hetzij enige handeling verricht waarbij, tot voorkoming van gevaar voor leven of gezondheid van derden, bijzondere omzichtigheid of voorzorgen worden vereist."

De gedachte achter de strafbaarstelling van artikel 453 WvSr is dat dergelijk gedrag aanstootgevend is. De gedachte achter de strafbaarstelling van artikel 426 WvSr is dat dergelijk gedrag overlast/gevaar veroorzaakt.

Meestal wordt niet vervolgd op basis van artikel 453 WvSr, omdat de politie vaak voldoende heeft aan andere delicten die de overlastgever veroorzaakt, zoals vernieling, baldadigheid of mishandeling. En een dronken persoon die geen overlast veroorzaakt zal door de politie zoveel mogelijk met rust gelaten worden. Meestal worden dronkaards pas opgepakt of beboet wanneer ze daadwerkelijk overlast veroorzaken (voldoen aan de delictsomschrijving van artikel 426 Sr). Vaak betreft dit burengerucht, of het op straat hinderen van verkeer of lastigvallen van anderen. De politie kan dan, na een waarschuwing, besluiten de dronkaard in een cel zijn roes te laten uitslapen, of hem, indien hij nog enigszins aanspreekbaar is, een boete opleggen.

HdW
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

nee dat valt onder openbaar dronkenschap en daar krijg je een boete voor
deze mensen kunnen of zich laten ophalen door een familielid of weg laten brengen door een taxie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De cafébaas moet zo slim zijn een taxi te bellen, want hij weet donders goed dat er op openbare dronkenschap een bekeuring(op zijn minst) volgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer is iemand dronken,als hij helemaal niet meer recht kan lopen en fatsoenlijk praten.
Dan ben je in overtreding als je je dan op de openbare weg bevindt of op het trottoir of de stoep zoals we dat ook wel noemen.
Maar welke agent controleert daar op.
Als bij mij in de buurt de kermissen losbarsten,dan barst het van de feestgangers,die na een avond of een middag flink drinken allemaal op de fiets of lopend naar huis gaan.
Met flinke slokken bier op en goed dronken.
Maar zolang ze het andere verkeer niet in gevaar brengen,is er hier geen agent die daar moeilijk over doet.
Ze zijn blij dat er niemand dronken in een auto stapt.