Krijgen kinderen hier kinderbijslag wanneer ze in het buitenland opgroeien?

Bijv. Een Marokkaanse vader die hier woont ,maar ook nog kinderen heeft in Marokko (bij zijn tweede vrouw)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
7.9K

Het beste antwoord

Als de vader hier een baan heeft
en gewoon zijn belastingen betaalt
dat krijgt hij kinderbijslag ja.

Er is met Marokko een verdrag.

Maar de voorwaarden zijn best ingewikkeld.

Woont uw kind buiten Nederland bij de andere ouder? En kan deze ouder ook Nederlandse kinderbijslag krijgen? Dan betalen wij de kinderbijslag aan de ouder bij wie het kind woont.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De ouders krijgen alleen bijslag als ze officieel Nederlander zijn, wanneer de kinderen in het buitenland wonen en geen Nederlands paspoort hebben, krijgen de ouders geen kinderbijslag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Krijgt u kinderbijslag als u in het buitenland gaat wonen?
Het is mogelijk om een uitkering op grond van de Algemene kinderbijslagwet (AKW) uitbetaald te krijgen in het buitenland, maar deze mogelijkheid is beperkt. Dit komt door de Wet beperking export uitkeringen (Wet BEU).

Behoud kinderbijslag
U behoudt uw kinderbijslag als u of uw kind woont of gaat wonen in de Europese Unie (EU), de Europese Economische Ruimte (EER), Zwitserland, Aruba of de Nederlandse Antillen, of als u in het 'algemeen belang' in het buitenland gaat werken, bijvoorbeeld als diplomaat of ontwikkelingswerker. Als iemand in het buitenland gaat wonen of werken vervalt in principe het recht op kinderbijslag. Er kan alleen recht op kinderbijslag zijn wanneer het kind in één van de bovengenoemde landen woont en de ouder(s) in Nederland wonen of werken. Of als iemand in Nederland woont en in één van de genoemde landen werkt (of andersom).

Afhankelijk van verdrag
Als u of uw kind woont of gaat wonen in een ander verdragsland dan hierboven genoemd, hangt de hoogte van de kinderbijslag af van de inhoud van het verdrag met dat land. Nederlandse sociale zekerheidsuitkeringen kunnen niet naar alle landen worden meegenomen. Soms wordt de uitkering verlaagd of zelfs helemaal gestopt.

Geen verdrag, dan vervalt kinderbijslag
Als u in een land gaat wonen waarmee Nederland nog geen verdrag heeft afgesloten, vervalt uw recht op kinderbijslag. Dit recht vervalt vanaf de eerste dag van het nieuwe kwartaal dat u buiten Nederland woont.

Dit geldt ook, als het kind waarvoor u kinderbijslag ontvangt in het buitenland woont. Ook in dat geval vervalt het recht vanaf de eerste dag van het nieuwe kwartaal.

U ontvangt weer kinderbijslag als Nederland een verdrag sluit met het betreffende land.
De landen die lid zijn van de Europese Unie (EU) voldoen aan deze voorwaarde. Maar ook een aantal andere landen, bijvoorbeeld Turkije en Marokko.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Min familie woont in Duitsland.
Beide ouders werken hier in Nederland.en ze krijgen nederlandse kinderbijslag.
In een ander geval ken ik een Slowaaks echtpaar,dat ook in Nederland werkt,en voor hun dochter die in Slowakije woont bij oma..ook gewoon kinderbijslag krijgen.